Kongefamilien på Christiansborgs balkon. Foto: Keld Navntoft, Kongehuset.

VisitDenmark: Kongehuset er med til at løfte fortællingen om Danmark

Et kongehus i øjenhøjde med befolkningen bidrager til at fortælle historien Danmark i udlandet. VisitDenmark har brugt tronskiftet til at udbrede interessen i de internationale medier, fortæller VisitDenmarks direktør.

Tronskiftet den 14. januar øgede den udenlandske interesse for Danmark. Og det viser, at Kongehuset har konkret værdi for Danmark, når vores nation skal markedsføres i det store udland. Det er i hvert fald hovedpointen, som VisitDenmarks administrerende direktør, Katja Moesgaard, kommer med i sin kommentar i forbindelse med tronskiftet.

”Fortællingen om Kongehuset er en vigtig del af fortællingen om Danmark. I dansk turisme er vi glade for at kunne vise vores slotte og herregårde frem, vores kunstsamlinger og al den kultur, der er forbundet med vores hundreder af år med konger og dronninger, prinser og prinsesser,” skriver Moesgaard således.

Hun tilføjer:

”Tænk bare på Kongernes Jelling, Frederiksborg Slot, Rosenborg og kronjuvelerne, Koldinghus, Kronborg alle de andre attraktioner.”

I øjenhøjde med befolkningen
Det er dog ikke kun attraktioner og artefakter, som er med til at styrke turismen i Danmark. Det danske kongehus har også en tilgang, som er med til at udbrede historien om dansk kultur.

”For dansk turisme har det betydning, at vores majestæter – i modsætning til nogle andre europæiske kongehuse – er i øjenhøjde med befolkningen. Det er unikt, og det er med til at understrege at vi i Danmark – og altså også de kongelige – har et særligt mindset, hvor vi tager tingene, som de kommer – selvfølgelig med den fornødne respekt,” skriver Katja Moesgaard således.

Hun lægger også vægt på en mere håndgribelig styrke ved Kongehuset, når det gælder turismen i Danmark.

”I VisitDenmark har vi mærket, hvad det betyder at have repræsentanter fra Kongehuset med ude i verden. Vi har i mange sammenhænge haft glæde af deres evne til at åbne døre til internationale samarbejdspartnere. Det gælder for eksempel, når vi har deltaget i eksportfremstød og ved åbningen af Den danske Pavillon i forbindelse med OL,” skriver VisitDenmarks administrerende direktør således.

Har brugt tronskiftet som reklamefremstød
En så stor royal begivenhed som et tronskifte har også betydet, at omverden har ofret ekstra opmærksomhed på Danmark.

Det har samtidig også åbnet op for en unik mulighed for at markedsføre vores land i udlandet, og det er en mulighed, som VisitDenmark har grebet til at fortælle om de ting, man kan opleve hertillands som turist, oplyser Katja Moesgaard.

”Det gør vi på sociale medier, men i særdeleshed i forhold til den internationale presse, som vi siden den 2. januar har været i kontakt med om historier med relation til det danske kongehus,” skriver Katja Moesgaard.

Hun oplyser i øvrigt, at blandt andet BBC News og The Guardian, Le Monde og nyhedsbureauet AFP, The New York Times og The Washington Post, Bild og RTL, norske TV 2 og NRK samt svenske Expressen har gæstet Danmark i forbindelse med tronskiftet.

”Også vi oplever en stor interesse fra medierne på vores markeder, og vi kommer til at ride videre på interessen i de næste mange måneder ved sætte fokus på aktuelle udstillinger, historiske steder og særlige områder i Danmark, som har tilknytning til Kongehuset,” fortæller Katja Moesgaard.

 

Relaterede artikler:

Tronskiftet er en millionforretning for turismen

Tronskiftet giver travle rejsedage

Tronskiftet øger australsk interesse for Danmark