Christiansborg Slot. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Tronskiftet er en millionforretning for turismen

Tronskiftet er en millionforretning for dansk turisme. Mens januar normalt er en stille måned, glæder Dansk Erhverv sig over, at den historiske begivenhed sker netop nu.

Da dronningen nytårsaften meddelte den danske befolkning, at hun agtede at abdicere den 14. januar, var det nok nærmere med tanke på, at det var netop denne dag for 52 år siden, at hun trådte ud på balkonen på Christiansborg under sin proklamation, end det var med tanke på turistbranchen.

Alligevel glæder branchedirektør for turisme, oplevelse og kultur hos Dansk Erhverv, Lars Ramme Nielsen, sig over, at tronskiftet falder netop i denne måned, for dronningens valg af dato, er et rygstød til turistbranchen i en januar måned, der ellers normalt er stille for branchen.

Konkret vurderer erhvervsorganisationen, at tronskiftet generer 25 millioner kroner som minimum i indtægter. Det fortæller branchedirektøren til Ritzau.

Og da turistbranchen fører penge til andre brancher, er det langt mere end blot hovedstadens hoteller og restauranter, der tjener flere penge end normalt.

”Vi ved nogenlunde, hvor en gennemsnitlig turist bruger sine penge. Derfor vil det også smitte af på blandt andet taxaer og andre transportformer, detailhandlen og i lufthavnen,” siger Lars Ramme Nielsen således.

En dansk fejring
Branchedirektøren oplyser også, at tronskiftet formentligt primært har tiltrukket danskere til København hen over weekenden. Også selvom kongehuset normalt generer udenlandsk turisme.

Det tilskriver Lars Ramme Nielsen det forholdsvist korte tidsrum mellem, at dronningen annoncerede sin abdikation, til tronskiftet den 14. januar.

14 dage er nemlig ikke nok for de udenlandske turister til at spørge fri fra arbejde og nå at planlægge en længere tur.

Dansk Erhvervs beregninger beror sig i øvrigt på en gennemsnitlig værelsespris på 900 kroner, hvor der typisk bor to personer, som har et forbrug på 700 kroner om dagen.

Hertil kommer forbruget for dels endagsturisterne og dels de turister, som har booket overnatning på andre overnatningsformer en de københavnske hoteller.

Arp-Hansen Hotel Group har i øvrigt tidligere oplyst til Turisme24.dk, at man allerede kunne se en markant stigning i antallet af bookinger umiddelbart efter dronning Margrethes nytårstale. Hotelkæden oplyste samtidig, at de fleste bookede deres ophold med start den 13. januar.

 

Relaterede artikler:

Tronskiftet giver travle rejsedage

Tronskiftet øger australsk interesse for Danmark

Tronskiftet giver flere hotelbookinger i København