Sidste års VM i ridesport tiltrak mange turister fra både ind- og udland og skabte et trecifret millionbeløb målt på turismeforbrug under eventet.
I august sidste år var Herning vært for det firedobbelte verdensmesterskab i ridesport. Nu er evalueringen kommet, og den viser, at arrangementet lykkedes med at tiltrække turister fra både Danmark og udlandet. Det skriver Sport Event Denmark i en pressemeddelelse.
I alt besøgte 167.000 gæster verdensmesterskabet, og de genererede tilsammen et turismeforbrug på 264 millioner kroner og et overskud på 139 millioner kroner.
“Jeg noterer mig med stor glæde, at de mange tilskuere ved VM i ridesport havde en fantastisk oplevelse. Ifølge tallene svarede 96%, at de havde en god eller rigtig god oplevelse. Og når de besøger vores kommune, så bruger de også penge på mad, logi og billetter. Evalueringen af VM i Ridesport viser endnu en gang, at events skaber både omsætning og jobs i Herning Kommune, og det er vi stolte af,” siger Dorte West, borgmester i Herning.
Udenlandske turister stod for en stor del af forbruget
Det er VM-selskabet, som har stået for en national evaluering af effekterne ved det store event. Evalueringen er udarbejdet ud fra data og analyser fra VisitDenmark og markedsanalysefirmaet Wilke samt data, som det internationale rideforbund, FEI, har fået lavet af uafhængige leverandører.
Evalueringen viser, at arrangementet tiltrak mange udenlandske turister til Herning. Således stod udenlandske turister for hele 55 procent af det samlede forbrug til arrangementet svarende til 164 millioner kroner.
Af VM-selskabets rapport fremgår det desuden, at 85 procent af alle turister valgte at overnatte mindst én nat i forbindelse med verdensmesterskabet.
Gav god synlighed
Det var dog imidlertid ikke kun besøgende turister, VM i ridesport bidrog med. Det gav også eksponering for Danmark, og således blev mesterskabet dækket i 96 lande med 346 timers tv-dækning. Derudover fik VM-selskabet 226,2 millioner visninger på egne kanaler på sociale medier.
VM-selskabet anslår, at den økonomiske reklameværdi, den store medieinteresse skabte, løber op i omkring 56 millioner euro svarende til mere end 416 millioner kroner.
Relaterede artikler: