Der er mere efterspørgsel på konferencer nu end før corona. Foto: Marcelo Barbosa.

Stigende efterspørgsel på møder og konferencer

Målt på kroner og øre går det nu bedre for danske konference- og mødearrangører end før corona. Flere aktører har meldt sig på markedet, og det giver større diversitet i udbuddet.

Efter landets genåbning oven på corona er efterspørgslen på møder og konferencer steget markant. Det skriver sammenslutningen Danske Konferencecentre i en pressemeddelelse.

”Vi gik ind i 2023 med bookinger for 43 millioner kroner. Til sammenligning havde vi ved indgangen til 2019, som vi ellers oplevede som et godt år, bookinger for 19 millioner kroner,” fortæller direktør i Danske Konferencecentre, Marlene H. Sylvester-Hvid.

Sammen med efterspørgslen er udbuddet også steget siden corona, og stadigt flere kulturinstitutioner og andre venues er også begyndt at udbyde møder og konferencer i deres lokaler.

Trænger til at mødes fysisk
Marlene H. Sylvester-Hvid vurderer, at den høje efterspørgsel på møder og konferencer i særdeleshed skyldes et øget behov for fysisk samvær efter coronapandemien.

”Der er ingen tvivl om, at mange stadig oplever et socialt efterslæb efter corona-nedlukningerne med hjemmearbejde og onlinemøder. Vi trænger til at mødes fysisk. Dertil kommer, at virksomhederne har skåret ned på rejseomkostningerne både i forbindelse med coronaen og af klimahensyn, og i stedet bliver i Danmark og afholder deres arrangementer,” siger hun.

Socialt efterslæb og mindre rejseaktivitet
Hun mener, at en række faktorer har forstærket behovet og mulighederne for at mødes fysisk:

”Der er ingen tvivl om, at mange stadig oplever et socialt efterslæb efter corona-nedlukningerne med hjemmearbejde og onlinemøder. Vi trænger til at mødes fysisk. Dertil kommer, at virksomhederne har skåret ned på rejseomkostningerne både i forbindelse med coronaen og af klimahensyn, og i stedet bliver i Danmark og afholder deres arrangementer,” vurderer Marlene H. Sylvester-Hvid.

Hun fortæller, at forbruget per konferencegæst er 40 procent højere i 2023 sammenlignet med 2019. Det skyldes ifølge direktøren, at flere konferenceturister vælger at overnatte tæt på konferencecentret, så de har mere tid til socialt samvær.

Nyt navn til pris
Den øgede diversitet i konferenceudbuddet får nu Danske Konferencecentre til at ændre navnet på deres årlige kåring som Årets Konferencecenter. I stedet hedder prisen Danmarks Bedste Venue.

Prisen uddeles til et konferencevenue, som formår at imponere gæsterne, og den tildeles på baggrund af evalueringer fra gæster hos Danske Konferencecentres mere end 100 partnere.

I år er de nominerede til prisen Bautahøj Kursuscenter og Hotel, Hotel Vejlefjord, Hotel Koldingfjord, Rungstedgaard og Pharmakon Konferencecenter.

Fælles for de fem venues gælder det, at kunder i deres evalueringer giver udtryk for, at de er imponerede over niveauet for personaleservice, kvaliteten af forplejningen og hyggelige fællesområder til mødepauserne.

 

Relaterede artikler:

Vindere fundet ved prisfest for campingbranchen

Comwell udvider stort i Aarhus

Erhvervsturisterne er vendt tilbage