Comwell Copenhagen Portside. Arkivfoto: Comwell Hotels.

Ny strategi skal skabe mere mødeturisme

Erhvervs- og mødeturismen er som forretningsområde den sidste del af dansk turisme, der endnu ikke er nået over 2019-niveauet. MeetDenmark vil give et rygstød til turismeformen med en ny strategi.

Møde- og erhvervsturismen står et mere usikkert sted nu, end den har gjort længe. En pandemi og geopolitiske forskydninger har givet branchen et fundamentalt chok, og fokus på klima og bæredygtighed, nye online-muligheder og en ny arbejds- og mødekultur udfordrer de fysiske møder.

Sådan lyder analysen fra MeetDenmark, Danmarks udviklingsselskab for møde- og erhvervsturisme, som netop har lanceret en ny strategi for 2024-2027, der skal tage livtag med udfordringerne.

”I tiden efter corona har vi set en udvikling, der udfordrer de fysiske møder og stiller et grundlæggende krav om innovation og udvikling. MeetDenmarks nye strategi for 2024-2027 skal bidrage til at udvikle svarene på den nye virkelighed – en opgave, der er vigtigere end nogensinde. De internationale møder og kongresser kommer ikke af sig selv. Det gør bæredygtighed og blivende samfundsværdi heller ikke,” siger formand for MeetDenmarks bestyrelse, Pia Lange Christensen i en pressemeddelelse om den nye strategi.

Tre hovedgreb bærer strategi
”Når verden mødes i Danmark,” som den nye strategi hedder, bygger på tre overordnede hovedgreb: Samarbejde, vidensudvikling og nytænkning. Konkret betyder det, at udviklingsselskabet i højere grad vil fokusere på at indgå samarbejder og partnerskaber med aktører, der ligger uden for den traditionelle værdikæde, og man vil også samarbejde med forskere og kunder, når nye redskaber og viden skal udvikles.

Der vil også være øget fokus på at udvikle og formidle ny viden, der virker værdiskabende for møde- og erhvervsturismen, fremgår det af strategien.

Samtidig fremgår det, at MeetDenmark har ambitioner om at fungere som en drivkraft i udforskningen og afprøvningen af nye løsninger inden for området.

”Vi skal sammen udvikle de nye svar på den nye virkelighed. I mødet med usikkerhed og forandring er samarbejde ofte nøglen til succes. Komplekse udfordringer kræver nye løsninger, og det er kun gennem bredt samarbejde, at vi kan opnå en mere bæredygtig udvikling af fremtidens erhvervs- og mødeturisme,” siger Pia Lange Christensen.

Hun oplyser samtidig, at arbejdet med strategien vil basere sig på en række effektmål navnlig tiltrækningen af nye videnskongresser særligt med fokus på life science og grøn teknologi, fremme af bæredygtig omstilling i erhvervs- og mødeturismen og i samfundet, så turismeformen kommer til at bidrage mere til den grønne omstilling, end den belaster.

Derudover er det målet at styrke erhvervs- og mødeturismens samfundsværdi, så internationale møde skaber positive og varige effekter for danske virksomheder, forskere, borgere og myndigheder.

En vigtig turismeform
Møde- og erhvervsturismen er i øvrigt en særdeles vigtig turismeform for Danmark. Ifølge VisitDenmark har møde- og erhvervsturister et gennemsnitligt døgnforbrug på 3.300 kroner, hvilket gør dem til de turister, der giver den højeste omsætning per turist.

Turismeformen bidrager også til at skabe aktivitet og fylde landets hotellet uden for den traditionelle højsæson. Da Covid-19 ramte, stod erhvervs- og mødeturismen for 44 procent af værditilvæksten, 43 procent af beskæftigelsen og 26 procent af omsætningen i dansk turisme, oplyser MeetDenmark.

Målt i overnatninger er 2019-niveauet nået, men tallene er præget af de danske gæster. For der er nemlig fortsat et stykke vej tilbage i forhold til den internationale forretning og de store kongresser, oplyses det i øvrigt. Strategien kan tilgås via dette link.

 

Relaterede artikler:

Efter COVID-19: Analyse udpeger tre nye tendenser

Øget kapacitet gavner Aarhus som kongresby

Nyt værktøj skal give bæredygtigt rygstød til mødearrangører