Folkemødet på Bornholm, arkivfoto: Joshua Tree Photography.

Vestjysk kommune vil gøre København kunsten efter

En vesterhavskommune har vækst i kikkerten, og på dette års Folkemøde sætter kommunen turisme under debat. København er et forbillede for Vestkysten, lyder det.

I 1990’erne blev en udvikling af København sat i gang, der henover en periode på 20 år forvandlede hovedstaden til en europæisk storby af internationalt format, som kan tiltrække turister fra hele verden.

Nu ønsker Varde Kommune, der er en del af Destination Vesterhavet, at gøre København kunsten efter, og derfor står kommunen bag en debat på dette års Folkemøde på Bornholm.

Her er spørgsmålet, hvorvidt Vestkysten kan drage inspiration af hovedstadens forvandling fra 90’erne til i dag.

Stagneret overnatningskapacitet
Der er dog ifølge Varde Kommune en central udfordring, som først skal løses. For mens antallet af turister på Vestkysten er stigende, er væksten i antallet af udbudte sengepladser stagneret.

Her er København netop et eksempel på en destination, hvor der har været en markant vækst i sengekapaciteten over de seneste år.

Således er hotelkapaciteten i hovedstaden steget med hele 58 procent fra 2017 til 2023, viser tal fra Wonderful Copenhagen.

Ud over sengekapacitet ønsker Varde kommune at spørge om, hvordan en turistdestination kan vækste og samtidig fastholde kvaliteten i en tid med mangel på arbejdskraft.

Et andet tema bliver, hvordan målgruppen for vestkystturisme kan udvides.

Debatten finder sted den 15. juni på Folkemødet, og debatpanelet består af:

Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv, Lars Bernhard Jørgensen, strategisk rådgiver og administrerende direktør i Lars Bernhard Jørgensen Rådgivning, Katia Knipschildt Østergaard Neumann, ejer af Neumann Hospitality og forhenværende direktør for HORESTA samt Peer Heldgaard Kristensen direktør i Destination Vesterhavet.

Blot én af mange turismedebatter
Debatten, som Varde Kommune står bag, er blot én af mange debatter, som har turisme som tema. For eksempel står MeetDenmark bag debatten ”Et spildt erhvervspotentiale – når verdens førende viden kommer til Danmark,” som handler om, hvordan potentialet bedre kan udnyttes, når verdens forskere stimler sammen på kongresser i Danmark.

Og VisitAarhus står bag debatten ”Sammen om den nationale turismestrategi,” der sætter turismestrategien under lup og spørger, hvordan den samlede branche når i mål med strategien.

Derudover står Dansk Kyst- og Naturturisme, Danmarks Statistik og Feriehusudlejernes Brancheforening også bag debatter på Folkemødet.

 

Relaterede artikler:

Ny strategi fokuserer på helårsturisme

VisitDenmark sætter gang i hidtil største kampagne

Udsolgte færgeafgange til Folkemødet