Lego House inviterer med en ny oplevelse både børn og voksne til at tage samtalen om bæredygtighed. Den nye oplevelse er den største enkeltstående investering, som oplevelsescenteret har foretaget.
Lørdag den 27. januar tog Lego House i Billund hul på 2024-sæsonen. Oplevelsescenteret, som med 288.900 besøgende i 2022 er landets næststørste af sin slags, har samtidig skudt sæsonen i gang med, hvad Lego House selv betegner som den mest ambitiøse tilføjelse siden åbningen i 2017.
Den nye oplevelse hedder Build the Change, og formålet er at inspirere børn og voksne til at bruge deres kreativitet til at skabe deres egne svar på virkelige udfordringer såsom biodiversitet, klimaforandringer og madspild, skriver Lego House i en pressemeddelelse.
Lego House håber, at man gennem leg kan være med til at åbne op for samtaler om de udfordringer, og håbet er, at familier efterfølgende vil fortsætte samtalen derhjemme.
”I den nye oplevelse, Build the Change, skal man bruge sin fantasi og tilgå problemstillingerne på en kreativ måde, der er med til at skabe innovative løsninger,” fortæller Kathrine Kirk Muff, administrerende direktør for Lego House.
Build the Change er et socialt program, som Lego Koncernen startede i 2007 med det formål at give børn over hele verden mulighed for at danne deres egne syn på de sociale og miljømæssige bæredygtighedsudfordringer og omsætte det til engagement og handling gennem leg, oplyser Lego House.
Det har været ambitionen at gøre programmet til en del af Lego House, siden attraktionen for første gang slog dørene op for gæster. Det har samtidig været vigtigt for Lego House, at børn i alle aldre kan få noget ud af oplevelsen, fortæller Kathrine Kirk Muff.
Største enkeltstående investering
Lego House oplyser, at Build the Change, er den største enkeltstående investering, som oplevelsescenteret har foretaget i sin godt og vel syv år lange historie. Det oplyses dog ikke, hvor mange kroner og ører, den nye oplevelse har kostet.
Build the Change gør brug af avanceret teknologi til at gøre oplevelsen interaktiv og engagerende. Samtidig bliver oplevelsen løbende udviklet på baggrund af aktuelle udfordringer og ud fra gæsternes feedback, og det betyder, at oplevelsen vil byde på noget nyt, hver gang gæster besøger oplevelsescenteret.
Konkret bliver gæster, der træder ind i Build the Change mødt af en digital Lego minifigur, som stiller en udfordring, som gæsten skal finde en kreativ løsning til.
Udfordringerne varierer, men for eksempel kan gæsterne blive bedt om at udvikle et miljøvenligt køretøj, der kører på bananskræller.
Med legoklodser i hånden får gæster herefter lov til at give sig i kast med at løse opgaven. Når opgaven er løst, vil en anden minifigur rose løsningen, mens gæster kan se deres køretøj vakt til live på en stor skærm.
“Lego House’s tilgang til Build the Change-programmet er helt nyskabende. Vi har ikke tidligere integreret dette niveau af interaktivitet og innovation i en oplevelse. Det fascinerende ved denne aktivitet er også, at vi har mulighed for løbende at tilpasse og udvikle den. Det betyder, at den aldrig vil være færdig, men derimod konstant være i udvikling,” udtaler Søren Bering Andersen, oplevelseschef i Lego House.
Han fortæller, at man nu går i gang med at indsamle nye indsigter. Det gør man gennem en afstemning, hvor gæster kan pege på nye emner, som de synes, Build the Change bør behandle. Afstemningen er en del af en udstilling i Lego House, som løber frem til den 4. marts.
Relaterede artikler:
Vil sænke strømforbrug med kunstig intelligens