Administrerende direktør i Cirqle, Jan Weber tv. og indkøbschef Jes Dahlmann th. PR-foto.

Vil nedbringe plasticaffald med nyt pantsystem

I efterårsferien tester Legoland et nyt pantsystem til plastickopper. Det er håbet, at systemet kan bidrage med at nedbringe parkens forbrug af engangsemballage markant.

I efterårsferien skal gæster i Legoland lægge en ekstra skærv, når de besøger spisestedet Captain Rogers. De skal nemlig betale 20 kroner ekstra, hver gang de køber en menu.

Forlystelsesparken i Billund er nemlig i gang med at teste et nyt pantsystem til plastickopper for at nedbringe parkens forbrug af engangsemballage, oplyser Legoland i en pressemeddelelse. De 20 kroner ekstra, som gæsterne skal af med, får de tilbage på deres betalingskort, når de afleverer deres kop i Legolands pantmaskine.

”Vi tester et nyt system, som meget vel kan ende med at blive det, vi kommer til at bruge i hele parken fremover, hvis det går godt med testen. Vi kan spare rigtig meget engangsemballage ved at udskifte kopperne med genanvendelige kopper, og det virker allerede til, at gæsterne tager rigtig godt imod systemet,” fortæller Jes Dahlmann, der er indkøbschef i F&B Legoland.

Gør det muligt at udregne CO2-besparelse præcist
Det er virksomheden Cirqle, der har leveret løsningen, som Legoland lige nu tester. Virksomhedens administrerende direktør og stifter, Jan Weber, er selv i Legoland for at hjælpe med at teste systemet.

Han fortæller, at pantsystemet gør det muligt for Legoland at holde øje med, hvor meget CO2, systemet sparer forlystelsesparken for at udlede.

”Der er en chip i hver kop, så vi kan spore den enkelte kop fra salg til aflevering, vask og genbrug i Legoland. Dermed kan vi også se, hvor mange gange koppen bliver brugt, og hvor mange der forsvinder, så vi kan udregne CO2-besparelsen på projektet ret præcist. Derudover gør chippen det meget enkelt at returnere kopperne, da man blot kan lægge en hel stak ind i maskinen og sætte sit kort på læseren, og så får man pengene retur på sit kort,” fortæller han.

Legolands indkøbschef, Jes Dahlmann, er for nuværende godt tilfreds med testen af pantsystemet, fremgår det.

”Det er gået overraskende godt. Vi har mange udenlandske gæster i Legoland – også i efterårsferien, så systemet skal kunne håndtere mange forskellige kort, og det virker til at gå rigtig fint, og gæsterne er meget positivt indstillede, når det kommer til bæredygtige tiltag generelt,” forklarer Jes Dahlmann.

I forbindelse med testen foretager Ciqle også brugerundersøgelser for at finde eventuelle skavanker ved systemet, inden det eventuelt bliver rullet ud i hele Legoland, oplyser forlystelsesparken.

 

Relaterede artikler:

Scandic laver 400 kilo uegnede kartofler til suppe

Jysk tivoli får grøn anerkendelse

Første hotelkæde melder sig ind i klimainitiativ