Som noget nyt kan gæster blandt andet stifte bekendtskab med arkitekt og kunsthåndværker Thorvald Bindesbølls ikoniske design til Carlsberg-etiketten. (PR-foto: Home of Carlsberg).

Ny attraktion udvider få måneder efter åbning

Få måneder efter åbningen præsenterer en københavnsk attraktion nu en udvidelse med fokus dansk industrihistorie, kunsthistorie og fodbold. I løbet af sommeren venter flere aktiviteter og events.

Den 1. december fik København en ny attraktion, da Home of Carlsberg slog dørene op for de første gæster. Egentlig er der tale om en opgradering af Carlsbergs besøgscenter, Visit Carlsberg, med et areal, der ved genåbningen var tredoblet fra 1.000 til 3.000 kvadratmeter.

I det nye format kan gæster opleve en interaktiv udstilling, ligesom interesserede også kan deltage i ølsmagning eller komme på en rundtur på det historiske bryggeri.

Og nu er man allerede klar til at løfte sløret for en udvidelse af den permanente udstilling samt et øget fokus på bryggeriarbejdere og fodbold.

Udstillingsteamet hos Home of Carlsberg har været på jagt i Carlsbergs arkiver, som rummer unikke historier, billeder og genstande, og ud af det er kommet en tilføjelse til attraktionens udstilling, som skal være med til at give gæster et indblik i livet på Carlsberg Bryggerierne fra 1847 og frem til i dag.

”Ud over at formidle historien om familien Jacobsen, har det været en vigtig prioritet for os at formidle arbejdernes historier. Uden dem var der ikke noget Carlsberg,” fortæller Home of Carlsbergs direktør, Tine Kastrup-Misir, i en pressemeddelelse.

Etiketter og sportssamarbejde i fokus
Home of Carlsberg er ikke nogen lille attraktion. Allerede inden udvidelsen, som man påbegyndte i 2018, formåede man at tiltrække 265.000 besøgende i 2017, hvilket gav Visit Carlsberg en 30.-plads på VisitDenmarks attraktionsliste, hvor 300 danske attraktioner figurerer.

I den aktuelle udvidelse er der også blevet plads til at fortælle historien om den kendte, danske arkitekt og kunsthåndværker Thorvald Bindesbøll, der skabte Carlsbergs ikoniske logo.

Bindesbølls etiket stammer fra 1904, hvor Carlsberg blev udnævnt til leverandør til Det Kongelige Danske Hof og lancerede en ny type pilsner i anledningen. Trods små justeringer gennem årene er det stadig den etiket, som er kendt i dag, og i 2007 modtog den i øvrigt en pris fra Dansk Design Center for sit design.

Med udvidelsen bliver der også sat fokus på Carlsbergs samarbejder inden for sport og særligt fodbold, og fra udvidelsens start har det været planen at inddrage fodbolden.

”Carlsberg og fodbold hører uløseligt sammen. Vi har i mange år været sponsor for forskellige fodboldhold, heriblandt F. C. København, Herrelandsholdet og Liverpool FC. Partnerskabet med Liverpool FC går tilbage til 1992 og er det længste af sin slags i Premier Leagues historie. Netop det ønsker vi at fejre i den nye tilføjelse til udstillingen. Uanset hvilket hold du hepper på, er der en god oplevelse i vente,” fortæller Tine Kastrup-Misir.

I løbet af sommeren vil de nye tilføjelser blive markeret med forskellige aktiviteter og events, oplyser Home of Carlsberg. Blandt andet er man med i det officielle program til historie-, kultur- og videnskabsfestivalen Golden Days, som i år har temaet ”På Arbejde.”

 

Relaterede artikler:

Carlsberg-attraktion blev indviet med ministerbesøg

Carlsberg åbner attraktion med fokus på ølhistorie

Danske museer ser positivt på nyt udspil til museumsreform