Gl. Avernæs Sinatur Hotel & Konference. PR-foto.

Hotelkæde sætter udløbsdato på brugen af oksekød

En hotelkæde tager nu kogebøgerne til revidering i klimaets navn. Et nyt gastronomisk kodeks skal sænke CO2-udledningen i køkkenerne på kædens hoteller, og en udfasning af oksekød frem mod 2030 er også på tapetet.

Den mad, vi spiser, kan blive én af de helt store kamparenaer, når vi som samfund skal nedbringe vores kollektive CO2-udledning.

Det mener man hos Sinatur Hotel & Konference, som ønsker at nedbringe udledningen, der er forbundet med den mad, der serveres på kædens seks hoteller samtidig med, at maden fortsat lever op til, hvad gæsterne forventer.

Derfor har kæden udviklet et nyt gastronomisk kodeks, som fremover skal danne grundlag for, hvad Sinatur vælger at servere for sine gæster. Det oplyser hotelkæden i en pressemeddelelse.

“Skal vi ikke lige stoppe op og tænke over, hvordan vi som branche kan være med til at ændre madkulturen? Vi serverer tusindvis af måltider og flere ton mad om dagen, derfor har vi også et ansvar for at tage vores ambition om at drive hotel og konference på naturens præmisser alvorligt. Det gør vi på alle andre områder, og det gør vi også ved at træffe skarpe valg omkring, hvad vi serverer for vores gæster,” siger direktør i Sinatur Hotel & Konference Louise Hauge Gliese om tankerne bag kodekset.

Kan få betydning for populære retter
Det gastronomiske kodeks kommer til at få indflydelse på, hvilke råvarer, kædens hoteller kommer til at bruge. Sinatur påpeger, at med så stort et indkøb, som kæden har, er netop mad et område, hvor kæden kan gøre en konkret forskel med sine valg.

For kædens gæster kommer det til at betyde, at ellers populære retter måske ikke længere vil være at finde på menukortet. I stedet håber man, at man kan bidrage til, at gæster kan få smag for de mere bæredygtige retter. En ret håndgribelig forandring er i øvrigt, at kæden er gået i gang med at udfase oksekød helt.

“For gæsterne vil den største forandring helt konkret være, at de vil opleve, at vi langsomt udfaser oksekødet og helt fjerner det inden år 2030. Vores gæster vil gradvist få tilbudt færre animalske produkter. Til gengæld skal de glæde sig til at få spændende, nytænkt mad, som er velsmagende, og som vi er sikre på også vil overraske positivt,” siger Louise Hauge Gliese.

Var med til at stifte grøn bevægelse
Sinatur Hotel & Konference er i øvrigt en af hotelkæderne, som i starten af november 2023 var med til at stifte Moving Hospitality, som betegnes som en grøn bevægelse i hotelbranchen.

Ud over Sinatur er Arthur Hotels, Guldsmeden Hotels, Brøchner Hotels samt Dallund Slot også en del af bevægelsen, som først og fremmest går ud på at dele viden og erfaring om grøn omstilling.

Man har også sat som målsætning, at man vil udfordre leverandører og underleverandører til mere klimavenlig drift og produktion.

Samtidig vil man også presse på for at skabe øget gennemsigtighed, når det gælder mærkningsordninger og certificeringer, og det er et ønske, at kravene til at opnå bæredygtighedscertificeringer bliver skærpet.

Man vil også, som det er tilfældet med Sinaturs gastronomiske kodeks, nudge kunder og gæster til at foretage aktive valg og fravalg uden, at det forringer hoteloplevelsen. På længere sigt vil man også vedtage en 2050-plan, som dog ikke er defineret endnu.

 

Relaterede artikler:

Hoteller går sammen om grøn bevægelse

Hotel øger krav til ESG med ny kontraktklausul

Dropper røde bøffer i klimaets navn