First Hotel Grand med 135 værelser i Odense. PR-foto: First Hotel Grand.

Dropper røde bøffer i klimaets navn

Da et kendt hotel i Odense fik hjælp til at opgøre sit CO2-regnskab, viste det sig hurtigt, at oksekød stod for en markant del af udledningen. Nu serverer hotellet fisk og grøntsager.

Røde bøffer og burgere er ikke længere at finde på à la carte-menuen på det kendte First Hotel Grand i det centrale Odense. Det skriver Fyens Stiftstidende.

I løbet af 2023 har First Hotel Grand, der er en del af norske First Hotels, arbejdet intenst med at nedbringe sit klimaaftryk, og derfor er oksekødet nu skiftet ud med klimavenlige retter, der mestendels er vegetariske eller med fisk og skaldyr.

Det historiske hotel fra 1897 fik hjælp til at lægge klimaregnskab af en rådgiver, og her viste det sig, at næsten 15 procent af hotellets samlede udledning kunne tilskrives oksekødet, og derfor valgte man at droppe det, fortæller Frederik Bo Pedersen, marketingkoordinator på hotellet.

Han understreger dog stadig, at der er fokus på at give hotellets gæster en luksuriøs oplevelse.

”Vi forsøger at gøre det på en måde, så det stadig passer til Grand Hotel. Her skal være plads til de store armbevægelser, som passer til et hotel, der er bygget til konsulerne og de store operasopraner, der valfartede til Odense i slutningen af 1800-tallet, da jernbanen lige var bygget. Derfor flamberer vi også stadig. Nu er det bare pandekager, og vi har også et skaldyrstårn med østers, kaviar og hummer. Vi går ikke på kompromis med historien,” fortæller Frederik Bo Pedersen.

Giver et bedre produkt
First Hotel Grand gik for alvor i gang med at lave et CO2-regnskab, da hotellets Green Key-certificering blev betinget af en rapport om hotellets udledninger ifølge både Scope 1 og Scope 2, og mens førstnævnte drejer sig om hotellets egen udledning, tager Scope 2 også højde for udledningen længere ude i hotellets forsyningskæde.

Det kom umiddelbart som en overraskelse, at så stor en del af hotellets udledning kom fra oksekødet. Men at det nu er taget af menuen, betyder ikke, at gæsterne oplever det som, at der bliver gået på kompromis med produktet. Snarere tværtimod, oplyser Frederik Bo Pedersen.

I forbindelse med eksperimenter, som First Hotel Grand har lavet med menuer under koncerter og andre events på hotellet, har hotellet disket op med lyst kød, fisk og skaldyr til gæsterne. Og her har det vist sig, at færre gæster beder om at få noget andet at spise end det, der umiddelbart tilbydes på menuen.

 

Relaterede artikler:

Hoteller går sammen om grøn bevægelse

Vil nedbringe plasticaffald med nyt pantsystem

Første hotelkæde melder sig ind i klimainitiativ