Nyborg Strand. (PR-foto)

Hotel øger krav til ESG med ny kontraktklausul

ESG er i den grad på dagsordenen på landets hoteller. Nu har Nyborg Strand indført en ESG-klausul, som skal skabe gennemsigtighed gennem hele forsyningskæden. ”Vi ønsker at gå forrest og motivere andre til at gå i samme retning,” lyder det fra hotellet.

Bæredygtighed er på dagsordenen i hotelbranchen, hvor ESG – Environmental, Social and corporate Governance – i stigende grad er i fokus.

Nu ønsker Nyborg Strand Hotel & Konference at komme udviklingen i forkøbet, og derfor har hotellet valgt at indføre ESG-klausuler i sine kontrakter, som skal sikre, at bæredygtighed integreres i alle leverancer til hotellet.

Og for nylig blev den første kontrakt med ESG-klausul underskrevet med hotellets faste leverandør, Multiline, som står for at levere ting som servietter, papir, lys med mere til hotellet.

“Vi ønsker at gå forrest og motivere andre til at gå i samme retning, blandt andet ved at indføre ESG-klausuler i vores kontrakter. Ved at kræve rapportering af scope 1, 2 og 3-udledninger fra vores leverandører ønsker vi ikke kun at skabe gennemsigtighed, men også at støtte vores egne bæredygtighedsmål,” fortæller Dorthe Callesen, som er oldfrue på hotellet.

Hun understreger samtidig, at kontraktklausulerne giver et vigtigt overblik i forhold til hotellets arbejde med bæredygtighed.

”Disse målinger giver os vigtig indsigt i hele vores leverandørkæde og gør det muligt at identificere områder, hvor vi sammen kan reducere vores klimapåvirkning. Det er ikke blot et skridt mod ansvarlig forretningspraksis – det er også et redskab til at skabe konkrete forbedringer til gavn for alle parter”, siger oldfruen således.

Har haft indflydelse på leverandør
Hos Multiline var den umiddelbare reaktion på det nye krav fra Nyborg Strand begejstring. Virksomheden roser hotellet for en proaktiv tilgang, og mener, at det har givet anledning til at gøre klar til lignende krav fra andre kunder.

ESG-klausuler er nemlig ikke et lovkrav endnu, men det forventer Multiline, at de bliver.

”Det er altid spændende og indsigtsfuldt, når vores kunder er med til at flytte og udvikle vores forretning. Når Nyborg Strand kræver en ESG-klausul allerede nu, vidner det om, at behovet og interessen for sådanne oplysninger ikke kun er dikteret af lovgivning, hvilket er meget positivt. Nyborg Strand er den første af vores kunder, der har stillet dette krav, men det afspejler den voksende bevidsthed og forventning om bæredygtighed og ansvarlighed, vi oplever i markedet,” fortæller Gitte Thomsen, account manager hos Multiline.

Hun oplyser, at virksomheden af samme årsag har valgt at ansætte en bæredygtighedschef, så man kan imødekomme kundernes stigende krav og samtidig styrke Multilines eget arbejde med bæredygtighed.

Bliver diskuteret bredt i branchen
Det er ikke kun på Nyborg Strand, at ESG står særdeles højt på dagsordenen. Det gør det også i den øvrige hotelbranche.

På Dansk Erhvervs årsmøde, der fandt sted den 18. januar, betonede Comwells koncernchef, Peter Schelde, således også vigtigheden af bæredygtighed.

Ifølge ham er det efterhånden illegitimt i store kunders øjne ikke at arbejde med ESG.

”Hvis man ikke har styr på ESG, har man ingen plads i markedet. ESG-kravene kommer i første omgang fra vores største kunder, der selv er omfattet af ESG-krav.

Og et godt råd til alle i branchen er: Kom i gang med ESG. Mange af os har en stor organisation, hvor vi har specialister til ESG. Men mange har det ikke – og der er mange ting at få styr på,” sagde koncernchefen således.

 

Relaterede artikler:

“Vi vinder ikke kongresser med rådhuspandekager”

Mange virksomheder blev certificeret i 2023

Dropper røde bøffer i klimaets navn