Henrik Hjorth. PR-foto.

Har grebet mulighederne: Strategidirektør fylder 60

Det var ikke med nogen forkromet plan, at Henrik Hjorth gjorde entré i hotelbranchen, men mulighederne bød sig alligevel. Mere end halvdelen af sit liv har han været hos Comwell, og nu fylder direktøren rundt.

Henrik Hjorth, strategidirektør hos Comwell Hotels, startede sin karriere hos Bella Center efter, at han havde taget en højere handelseksamen. Men det var ikke fordi, at der var en langsigtet plan.

”Jeg har aldrig haft en karriereplan, men jeg har været klar, og jeg har turdet tage udfordringerne, når de opstod,” fortæller han.

Det er dog alligevel blevet til en lang karriere i hotelbranchen. I 1988 var Henrik Horth med til at åbne Comwell Borupgaard som konferencechef, og siden da har arbejdslivet i Comwell Hotels budt på alsidige arbejdsopgaver.

I dag fylder Henrik Hjorth 60 år. Han bliver beskrevet som en firmaets mand og en leder, der viser vejen af Comwells koncernchef, Peter Schelde.

Har været med til at skabe vækst
Efter tiden som konferencechef på Comwell Borupgaard blev Henrik Hjorth hoteldirektør samme sted. Her stod han i spidsen for driften i otte år, hvorefter han blev forfremmet til salgsdirektør for hele kæden, som dengang bestod af blot tre hoteller.

Efter en række år blev han endnu engang forfremmet, og han kom som direktør til at stå i spidsen for både salg og marketing, og i dag kan han altså bryste sig af titlen som strategidirektør.

I sin tid i Comwell er der også sket meget med kæden, og i dag har man 17 hoteller i porteføljen med et nyt hotel i Kongens Lyngby på vej.

”At have været en del af den store rejse, Comwell har været på igennem tiden, føles som den største bedrift for mig. Tre hoteller var der, da jeg startede, og i dag finder du Comwell-hoteller rundt i hele landet. Det har været vildt spændende, og jeg kan ganske enkelt ikke mindes én eneste dag, hvor jeg har været ked af at komme på arbejde. Det er vel i sig selv lidt af en bedrift,” udtaler Henrik Hjorth.

Handler om at gribe mulighederne
Den første direktørstilling kom helt uventet for Henrik Hjorth. Han var rejst til USA som 28-årig, da han fik opkalde, som førte til det første direktørjob.

”Jeg var rejst et par år væk fra Danmark og Comwell, hvor jeg prøvede kræfter med en Sales Manager-stilling i møbelbranchen i Californien. Her ringede min daværende chef til mig og spurgte, om jeg var klar til rollen som hoteldirektør. Det havde jeg ikke set komme. Jeg var kun 28 år og skulle nu tilbage til Comwell-hotellet for at være direktør. Det var skelsættende for mig,” fortæller strategidirektøren.

Han peger på, at det handler om en blanding af flid og held at nå dertil, hvor han er i dag. Men det handler også om gåpåmod.

”Jeg har været god til at gribe boldene i takt med, at jeg selv udviklede mig, og virksomheden ligeså. Man siger vist, at kun døde fisk flyder med strømmen, men sådan ser jeg det ikke. Nogle gange leder strømmen dig steder hen, du ikke havde tænk på, som så åbner nye døre,” siger Henrik Hjorth.

 

Relaterede artikler:

Manden bag Danske Hoteller fylder 75 år

Erfaren profil sat i spidsen for to lufthavnshoteller

Ny direktør til Danmarks næststørste hotel