Turister på Gudenåen. Foto: Francesca Dolnier.

Ny kampagne skal give tyskerne lyst til kanoferie

Det kommende år vil der blive skruet op for markedsføringen af Gudenåen på det tyske marked. Danmarks længste vandløb er i forvejen flittigt besøgt af tyskere, men potentialet er større, lyder det fra direktør.

Gudenåen, der med sine 160 kilometer er Danmarks længste vandløb, har et stort potentiale for at tiltrække tyskere til de områder, som åen skærer sig igennem.

Derfor har VisitAarhus sammen med GudenåSamarbejdet, et kommunalt samarbejde med fokus på åens oplevelsespotentiale, valgt at kaste ekstra kræfter efter markedsføringen af Gudenåen på det tyske marked.

Samarbejdspartnerne har lavet en kampagnevideo, hvor man møder to par, hvis rejse går fra Den Genfundne Bro nær Horsens, hvor de er på vandretur. Længere nordpå sætter de sig i kanoer og begiver sig mod Den Blå Bro i Randers, hvor Gudenåen ender.

Videoen fokuserer på kanosejlads og  naturoplevelsen, man får langs Gudenåens breder, og formålet er, at videoen skal vække det tyske publikums interesse så meget, at de klikker sig ind på marketingplatformen oplevgudenaa.dk, hvor de kan få mere information om åen. Man har valgt at fokusere på netop tyskere, fordi potentialet er stort, fortæller Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus, i en pressemeddelelse.

”Gudenåen er et af fyrtårnene i Jylland, når det kommer til naturoplevelser, og derfor kaster vi nu også endnu flere kræfter efter markedsføringen. Tyskerne udgør i forvejen en stor del af vores besøgende, men det tyske marked er kæmpestort, og derfor er potentialet meget større,” siger hun således.

Kampagnevideoen er produceret og finansieret af VisitDenmark, Destination Kystlandet og VisitAarhus, oplyses det i øvrigt.

Gør opmærksom på nye oplevelser
Kampagnen falder godt sammen med, at GudenåSamarbejdets syv kommuner, Vejle Kommune og Naturstyrelsen lige nu er i gang med at etablere GudenStien, som er et samlet stiforløb langs Gudenåen, og som efter planen skal stå færdig i 2026.

Stiforløbet kommer nemlig til at øge muligheden for at få oplevelser langs vandløbet.

”Med GudenåStien får vi bundet de unikke naturoplevelser langs Gudenåen sammen, og det vil være til glæde for både lokale og besøgende. Derfor er vi i GudenåSamarbejdet også rigtig glade for det ekstra fokus der kommer på Gudenåen og oplevelserne langs den,” fortæller Lars Storgaard, borgmester i Favrskov Kommune og formand for GudenåSamarbejdet.

GudenåSamarbejdet består af Hedensted, Horsens, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov og Randers kommuner. GudenåStien-projektet er forankret i Favrskov kommune og har et budget på i alt 57 millioner kroner over tre år. Heraf kommer 15 millioner kroner fra Nordea-fonden, mens A.P. Møller Fonden også bidrager med 15 millioner kroner.

Det oplyses i øvrigt, at man med kampagnen har arbejdet med at fremhæve aktiviteter, som ikke kun er mulige i højsæsonen. Man ser nemlig et potential for at tiltrække tyske turister i foråret og efteråret, hvor man blandt andet kan cykle, vandre og sejle.

 

Relaterede artikler:

Ser behov for nye produkter til naturturister

Afsætter millioner til at få turister ud i dansk natur

Hurtig reaktion sikrede penge til velkomstcenter