Direktør Richard Østerballe med Givskud Zoos Green Attraction-certifikat. (Foto: Givskud Zoo - Zootopia | PR)

”Vi har en forpligtigelse til at være med i front”

Nu har Givskud Zoo skrevet sig ind på listen over danske attraktioner, der har fået tildelt et af HORESTAs miljømærker. Ifølge direktøren handler indsatsen om at praktisere, hvad man prædiker.

I den forgangne uge kom det frem, at Legoland i Billund var blevet tildelt miljømærket Green Attraction, der uddeles af et sekretariat under HORESTA, som har udviklet certificeringen sammen med blandt andet flere brancheorganisationer fra turisme- og oplevelseserhvervet.

Forlystelsesparken er dog ikke den eneste attraktion i området, der for nyligt har gjort sig fortjent til miljømærket, da Givskud Zoo – Zootopia nu også kan kalde sig for Green Attraction. Det bekræfter direktør Richard Østerballe.

”Det er en del af vores DNA at arbejde for en grøn omstilling og en mere miljøvenlig drift i parken. Så det har været helt naturligt for os at gå efter certificeringen, der viser, at vi er meget målrettede, når det kommer til bæredygtighed.”

Er blevet et kriterie
Green Attraction-certificeringen er udviklet og tænkt som et værktøj, som kan skeles til af de gæster, der prioriterer at besøge attraktioner, som arbejder målrettet med initiativer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Givskud Zoo oplyser, at det er en række tiltag, der har medvirket til, at dyreparken nu har fået miljømærket. Det drejer sig blandt andet om, at man har installeret ventilationsanlæg, solcelleanlæg, varmepumper, LED-belysning og lignende.

Derudover arbejder de ansatte med grønne, økologiske og sæsonaktuelle varer samt affaldssortering, ligesom der allerede er blevet opstillet ladestandere til el-biler, mens parkens egne køretøjer løbende udskiftes med mindre forurenende alternativer.

”Vi har inddraget bæredygtighed som et af beslutningskriterierne i vores strategi for parken, og i alle afdelinger er det et fokusområde. Uanset om det for eksempel gælder drift i forhold til dyrene, eller det gælder vores politik om bæredygtigt indkøb af varer og brug af IT,” siger Østerballe.

Bør efterleve egne opfordringer
Næste mål i Givskud Zoo – Zootopia er, at parkens hostel, der har en kapacitet på 28 værelser, skal have miljømærket Green Key, som er særligt indvendt til forskellige typer af overnatningssteder. Det vil være et helt naturligt skridt, lyder det fra direktøren.

”Vi prøver at inspirere og motivere vores gæster til at være mere bevidste om at passe på naturen, og så skal vi også selv leve op til det.”

”Som dyrepark, der blandt andet arbejder for bevaring af arter rundt om i verden, og som formidler om vigtigheden af at beskytte vores natur, ligger den bæredygtige tilgang dybt forankret i os, og vi har en forpligtigelse til at være med i front, når det kommer til grøn omstilling.


Relaterede artikler:

Årelang indsats lønner sig: ”Vi er enormt stolte”

Givskud Zoo har aldrig haft så mange besøgende

Har fundet afløser for mangeårig direktør