Safaribus i Givskud Zoo - Zootopia. PR-foto.

Givskud Zoo har aldrig haft så mange besøgende

2022 var et godt år for Givskud Zoo, som slår besøgsrekord. Parkens direktør er dog mindre optimistisk, når han skal spå om udsigterne for 2023. Samme tendens gør sig gældende på landsplan.

Selvom dansk økonomi stadig er mærket af inflation og corona, har det dog ikke skræmt gæsterne væk fra attraktionerne i Danmark. Hos Givskud Zoo – Zootopia har der for eksempel været 453.000 gæster i løbet af 2022. Det er det største antal nogensinde skriver TV Syd.

Givskud Zoos direktør Richard Østerballe fortæller, at det høje besøgstal blandt andet skyldes åbningen af et nyt pingvinanlæg, og at 50.000 danskere nu har årskort til attraktionen. Årskortholderne er en kundegruppe, som har vist sig at være loyale gæster.

”Det er utrolig heldigt, for hvis vi havde haft et år med et budget, som vi havde forventet, og med de omkostninger vi fik på grund af inflation og energikrise, var vi kommet ud med et fælt underskud,” siger Richard Østerballe til TV SYD.

I 2023 regner direktøren dog ikke med, at der kommer lige så mange gæster som sidste år. Richard Østerballe forventer, at cirka 385.000 gæster vil besøge parken i år.

Generel tendens
De høje besøgstal i Givskud Zoo er ikke en enlig svale. På trods af, at økonomer varslede, at forbrugere ville skrue ned for oplevelser og kultur i 2022, er både danske og udenlandske turister valfartet til de danske attraktioner, også selvom der har været en relativt høj inflation. Det skriver Dansk Industri i en pressemeddelelse.

DI nævner, at de danske forlystelsesparker for eksempel slog besøgsrekord i halloween, og at efterspørgslen på årskort ligeledes har været høj.

Ifølge DI skyldes det, at særligt danskere har prioriteret oplevelser efter coronapandemien.

“Under corona fik danskerne i den grad øjnene op for vores attraktioner og oplevelser. For tre ud af fire danskere har brugen af kultur og oplevelser desuden en stor betydning for livskvaliteten, og det er blevet prioriteret højt på trods af inflation og stigende udgifter. Det er en stor cadeau til vores kultur- og oplevelsestilbud,” siger chef for DI Turisme og Oplevelser, Maria Krüger Torp.

Innovation hjælper erhvervet
Ifølge Maria Krüger torp er en del af forklaringen på attraktionernes vækst, at turistbranchen har formået at være innovativ under de sidste år kriser.

”Turisme-, kultur- og oplevelseserhvervet har vist, at de kan være nytænkende og innovative, selv når corona og inflationskrise raser. Da Rusland gik ind i Ukraine og rystede verdensøkonomien, ville ingen i deres vildeste fantasi have forestillet sig, at vi her på den anden side af 2022 ville stå med så flotte besøgstal,” siger Maria Krüger Torp.

Hun understreger dog, at branchens situation anno 2023 er usikker. Turismevirksomhedernes driftsomkostninger er øget markant i løbet af 2022, og langdistanceturismen er stadig mærket af, at flyruter til Asien blev nedlagt under coronapandemien. Derudover er amerikanere påpasselige på grund af krigen i Ukraine, og rejser fra Kina er først lige blevet en mulighed igen.

”Usikkerhed er et grundvilkår i denne tid, og vi har meget at vinde endnu, da turister fra andre kontinenter først nu så småt er begyndt rejse igen. Langdistanceturisterne sparer godt op til deres rejser, så får vi først tiltrukket dem, så skal vi nok se nye rekorder i turismeomsætningen. Men det kræver, at vi skærper vores konkurrenceevne ved at optimere erhvervets rammevilkår og øger markedsføringen yderligere som vores konkurrenter,” Maria Krüger Torp.

 

Relaterede artikler:

Feriehusudlejning satte rekord i 2022

Krisehjælp kommer belejligt efter mange konkurser

Sådan fordeler overnatningerne sig i 2022