Landets største feriehusudlejer, Feriepartner, ser tilbage på et 2023 med gode resultater. I 2024 ser tendensen ud til at fortsætte, særligt med efterspørgsel fra Tyskland.
Landets største udlejer af feriehuse, Feriepartner Danmark, træder ud af 2023 med meldingen om, at der lige nu tegner sig et billede af, at året lander på nogenlunde samme niveau som 2022, hvor der var omkring 23 millioner overnatninger i de danske feriehuse.
Samtidig viser tal fra Danmarks Statistik, at tendensen ser ud til at fortsætte i 2024. Det samlede antal bookinger ligger således 20 procent over antallet af bookede uger på samme tidspunkt sidste år, og feriehusbranchen melder om en høj kerneefterspørgsel på sommerhusferie under danske himmelstrøg.
”Man må næsten knibe sig i armen, når man kigger frem mod 2024. Aktuelt har vi i Feriepartner en flot tocifret procentvis stigning i forhold til samme tidspunkt sidste år. Det skal retfærdigvis ses i lyset af, at den samlede volumen er stigende, og vi således har flere huse til udlejning nu i forhold til sidste år,” fortæller Flemming Toft Andersen, der er direktør i Feriepartner Danmark, i en pressemeddelelse.
Direktøren oplyser dog ikke det præcise tal, som gemmer sig bag den procentuelle stigning, han beretter om. Han fortæller dog, at væksten primært kommer fra vores store nabo mod syd.
”Væksten er primært drevet af tyske bookinger, der navnlig gæster de danske feriehuse i sensommeren. Vi oplever imidlertid også stigende interesse fra danskere, som traditionelt set har booket højsæsonen, men nu også efterspørger sommerhusferie i forsommeren. Mange kan sikkert huske den fantastiske forsommer, vi havde i år, og som ser ud til at generere mange genbesøg til juni 2024,” siger Flemming Toft Andersen således.
Danmark har fået plads i den tyske turismes Champions League
Tyskerne står for omkring 65 procent af overnatningerne i de danske feriehuse, oplyser Feriepartner Danmark. Hos VisitDenmark meddeler man, at interessen også ser ud til at være historisk høj i 2024. Og Danmark opnår en femteplads, når det gælder tyskernes foretrukne destinationer.
”Syv procent af den tyske befolkning kan forestille sig at holde ferie i Danmark i sommeren 2024, hvilket rykker Danmark op på en delt femteplads over de mest populære feriedestinationer for de tyske turister. Man kan derfor godt sige, at vi er rykket op i Champions League, og potentialet er således kæmpestort,” fortæller Mads Schreiner, markedschef for VisitDenmark i Tyskland.
Han tilføjer:
”Det er meget tydeligt, at corona og den geopolitiske situation har skubbet til rejsemotiver som tryghed, naturoplevelser og afslapning, og det rimer heldigvis rigtig godt på sommerhusferie i Danmark. Tyskerne er desuden blevet mere prisbevidste, og selvom Danmark ikke bliver anset som en billig destination, rummer feriehusproduktet en god sammenhæng mellem pris og kvalitet og stiller således Danmark stærkt i forhold til den megatrend, vi oplever, hvor mere end 27 millioner tyskere gerne vil på feriehusferie inden for de næste tre år.”
Mads Schreiner tilføjer, at rejser er i top tre over det, tyskerne prioriterer at bruge deres penge på trods den stigende inflation – kun overgået af sundhed og fødevarer.
Øger fokus på grønne feriehuse
Hos Feriepartner Danmark fortæller Flemming Toft Andersen i øvrigt, at man i løbet af 2024 vil øge fokus på grøn omstilling af feriehusproduktet. Det er blandt andet efterspurgt af de turister, som søger mod de danske feriehuse.
”Branchen skal generelt tage ansvar og arbejde kontinuerligt for at nedsætte vores aftryk på klima, miljø og natur. Processen er allerede i gang, og vi gør lige nu en stor indsats for at nå målet om minimum 70 procent bæredygtige feriehuse i 2030 – i første omgang med stort fokus på energi og herefter biodiversitet og CO2-aftryk,” siger Flemming Toft Andersen.
Han ser dog gerne, at rammevilkårene fra politisk hold indrettes således, at husejerne bedre bliver motiveret til at foretage grønne investeringer i deres feriehuse.
”Økonomiske incitamenter for husejerne til at foretage disse investeringer er af afgørende betydning. Det kan eksempelvis være i form af et øremærket energiforbedringsfradrag, der kan fremme investeringer i for eksempel varmepumper, isolering samt øge kapaciteten af huse til udlejning på sigt,” siger direktøren således.
Relaterede artikler:
Stort feriehusbureau oplever stigende efterspørgsel