Centrum af København. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Københavnske hoteller vinder på svensk Eurovision

Når Eurovision kommer til Malmø i maj, kommer det til at kunne mærkes på de københavnske hoteller. Der er brug for at tiltrække flere arrangementer i lignende skala, mener erhvervsorganisationer.

Det bliver SABA med sangen “Sand,” Danmark sender til Malmø, når de i alt ni Eurovision-shows bliver afholdt i byen fra den 6. til den 11. maj.

Men mens Danmark altså har fundet sit Eurovision-bud, der skal repræsentere os i Sverige, kan den københavnske turistbranche omvendt glæde sig over de turister, der kommer til at overnatte på hovedstadens hoteller i forbindelse med den store begivenhed. På Scandics hoteller kan man for eksempel allerede mærke en forøget efterspørgsel.

”Der er allerede udsolgt de fleste dage i Eurovision-ugen på samtlige seks af vores hoteller i Malmø, mens vi i København også oplever en kraftigt øget efterspørgsel i selvsamme uge,” fortæller Klaus Johansen, der er kommerciel direktør i Scandic Hotels i en pressemeddelelse.

For tiden får den store hotelkæde dobbelt så mange bookinger i København i Eurovision-ugen i forhold til samme tid sidste år, og det er forventningen, at hotellerne vil være næsten fuldt belagt til maj.

Viser vigtigheden af store events
Hos både Dansk Erhverv og HORESTA glæder man sig over, at de københavnske hoteller står til at vinde overnatninger på Malmøs Eurovision-værtskab. Her peger man dog også på, at netop Eurovision er beviset på, at København har brug for store event af lignende kaliber.

”Det forbrug, der er til store events, skaber ringe i vandet til rigtig mange virksomheder. Danmark har særlige styrker på eventområdet med effektiv logistik som lufthavne, metro, sikkerhed, digital infrastruktur og attraktive venues. Det er styrker, vi bør udnytte til at vinde markedsandele,” siger Lars Ramme Nielsen, der er branchedirektør for turisme i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Samme melding kommer fra HORESTAs administrerende direktør Pia E. Voss. Hun peger på, at ikke bare Eurovision men også andre store events som VM i cykling, store kongresser og messer har stor vigtighed.

”Her og nu skaber disse events omsætning. Både for hoteller, restauranter og attraktioner, men også for detailhandel, lufthavn, busser, taxaer og tog. Og på lidt længere sigt er de med til at brande Danmark – eller i dette tilfælde Øresundsregionen – som en attraktiv destination. Det vil understøtte og styrke turismen efterfølgende,” siger Pia E. Voss.

Gunstige vilkår giver svenske virksomheder fordel
Mens København altså får noget ud af Eurovision i Malmø, er der også mange situationer, hvor det modsat er Malmø, som vinder overnatninger fra turister, som ønsker at opleve København, og det skyldes, at de svenske turismevirksomheder har mere gunstige rammer end de danske, mener Lars Ramme Nielsen.

”Turisterne kigger på, hvor priserne er mest attraktive. Og det afgør ofte, om de tager toget til Malmø eller ind til København, når de lander i lufthavnen. Svenske turismevirksomheder har nogle helt andre gunstige konkurrencevilkår, end vi har, for eksempel en markant lavere hotel- og restaurationsmoms på 12 procent, mens den i Danmark er på 25 procent,” siger Lars Ramme Nielsen.

I de andre nordiske lande er der tradition for differentieret moms på hoteller og restauranter. Men en anden kæphest for den danske turistbranche, er momsreglerne for bespisning, som, Dansk Erhverv også mener, skævvrider konkurrencen.

”Når en kongres- eller mødearrangør placerer et event i Sverige, kan 100 procent af momsen på deltagernes mad og drikke trækkes fra. I Danmark kan mødearrangøren kun trække 25 procent af momsen fra. Økonomi spiller en enorm rolle, når en virksomhed skal placere et møde eller et event. Danmark bliver nødt til at indføre samme mulighed for momsfradrag på erhvervsmæssig bespisning som i vores nabolande, så konkurrencen bliver mere fair,” siger Lars Ramme Nielsen.

Han påpeger i øvrigt, at ikke blot Sverige men også Finland, Storbritannien og Tyskland har et momsfradrag på restaurationsydelser, som lyder på 100 procent.

 

Relaterede artikler:

Kritiserer momsregler for bespisning

Aarhus håber på eksponering for millionvis af seere med VM

VisitDenmark vil vise danske styrkepositioner til OL