Paris. Foto: Office de Tourisme de Paris.

VisitDenmark vil vise danske styrkepositioner til OL

Når OL i Paris løber af stablen i år, vil VisitDenmark bruge anledningen til at sætte fokus på en række danske styrkepositioner med et såkaldt danmarksfremstød. Lignende projekter har før sikret stor medieomtale, lyder det.

Når de danske sportsfolk tager til OL i Paris i 2024, tager VisitDenmark med for at gøre et fransk og internationalt publikum opmærksomme på vores lands fortræffeligheder.

Sammen med Erhvervsministeriet står organisationen bag et danmarksfremstød, som har livskvalitet som hovedtema, og som finder sted ved Danmarkshuset i Paris og i den danske kirke, Frederikskirken, i perioden fra den 26. juli til den 11. august 2024.

Til formålet skabes en dansk pavillon, der bliver et sammenhængende dansk designet udstillings- og eventområde, hvor publikum blandt andet vil få indsigt i dansk innovation og bæredygtige danske løsninger gennem udstillinger, aktiviteter og events, oplyser VisitDenmark i en pressemeddelelse.

Mens livskvalitet er hovedtemaet, bliver selve fremstødet bygget op om de fire danske styrkepositioner design, mad, sundhed og bæredygtige løsninger, og den filantropiske forening Realdania er blandt de organisationer, som støtter foretagendet. Derudover er Lego Group, Jack & Jones og Vero Moda med som partnere.

”Begivenheder som de Olympiske lege er mere end bare store sportspræstationer. Det er også en mulighed for at vise danske løsninger og virksomheder frem for de 10 millioner besøgende, man forventer til OL 2024. Det potentiale skal vi udnytte, og derfor står regeringen sammen med VisitDenmark bag et 17 dage langt erhvervsfremstød under legene i juli,” udtaler erhvervsminister Morten Bødskov (S).

OL har før skabt interesse om Danmark
VisitDenmark oplyser, at fremstødet bygger på gode erfaringer, man har gjort sig fra OL i Rio de Janeiro i 2016 og i London i 2012, hvor organisationen stod bag lignende projekter.

Her havde VisitDenmark held med at skabe stor opmærksomhed i de internationale medier, og flere hundrede tusinde fra hele verden besøgte den danske pavillon. Et tilsvarende projekt var planlagt til OL i Tokyo, men det måtte aflyses i forlængelse af covid-pandemien.

”OL er et af verdens største udstillingsvinduer og en helt særlig og unik begivenhed, der tiltrækker internationale medier, beslutningstagere og millioner af besøgende fra hele verden. Ved at skabe en pavillon midt i Paris, hvor rigtig mange mennesker hver dag passerer forbi, har vi mulighed for at skabe opmærksomhed og fortælle mange af de gode historier om Danmark og om danske løsninger, dansk livskvalitet og vores måde at være på,” fortæller VisitDenmarks administrerende direktør, Katja Moesgaard.

Flere franske turister søger mod Danmark
Frankrig er et af dansk turismes prioriterede markeder, oplyser VisitDenmark. De foreløbige overnatningstal for 2023 viser således, at der blev foretaget 430.000 kommercielle overnatninger af franskmænd i løbet af året, og det er ny rekord.

Samtidig er franskmændene ikke blege for at tage ud og opleve mere ukendte egne af Danmark, og det er ikke kun København, de rejser hertil for at opleve. Og så har en anden markant sportsbegivenhed fået flere franskmænd til at søge mod Danmark for at holde ferie, fortæller Katja Moesgaard.

”Franskmændene har fået øje på Danmark som rejsemål, blandt andet i forbindelse med Tour de France, og de efterspørger kultur, design, god mad og har også fået interesse for den danske cykelkultur,” siger direktøren således.

 

Relaterede artikler:

Aarhus håber på eksponering for millionvis af seere med VM

VisitDenmark afviklede 674 møder på to dage

VisitDenmark siger ”pyt” i ny kampagne