Sådan tager skiltene i VisitDenmarks nye kampagne sig ud. Foto: VisitDenmark.

VisitDenmark siger ”pyt” i ny kampagne

Danskernes tilbagelænede tilgang til livet er noget, som kan tiltrække turister. Det mener VisitDenmark, som har startet en kampagne i Danmarks nærmarkeder med fokus på dansk zen.

Danskerne er kendt for ikke at tage tungt på tingene. Og netop denne evne til at sige pyt, mener VisitDenmark, kan være med til at tiltrække turister til landet.

Derfor har VisitDenmark nu søsat en ny kampagne, der ifølge organisationen sætter fokus på, hvad man har døbt ”Danish Zen.” Kampagnen er VisitDenmarks tværnationale brandingkampagne i 2024, og den fokuserer på en målgruppe, der går efter en rejseoplevelse med fokus på lokale, autentiske oplevelser og en let tilgang til livet, oplyser VisitDenmark i en pressemeddelelse.

”Med kampagnen vil vi fortælle, at danskerne har et særligt tilbagelænet mindset. Her ser vi verden med andre øjne og åbner derfor op for oplevelser, man ellers nemt kan overse. The Danish Zen er samtidig en måde at være sammen på, og det kan man opleve, hvis man rejser til Danmark. Der findes faktisk ingen bedre måde at opleve Danish Zen på end sammen med os danskere,” siger Erik Mortensen, der er chef for international branding og markedsføring i VisitDenmark.

Fokuserer på store markeder
Den nye kampagne kører blandt andet på tv og sociale medier i Tysklang, Nederlandene, Sverige og Norge, oplyser VisitDenmark, som samtidig betoner, at tilgangen er anderledes end i gængse kampagner, fordi den danske mentalitet bliver gjort til det vigtigste argument for at rejse til Danmark.

VisitDenmark oplyser samtidig, at kampagnevideoen benytter en fortællestil, som kendes fra for eksempel influencermarketing og TikTok, og hele fortællingen er bygget op om en række digitale billboards, som er opsat i byrummet i henholdvis Stockholm, Hamborg, Amsterdam og Oslo.

Konkret fokuserer kampagnen på en række arketyper, som er kendte i deres hjemlande, og budskabet er, at disse arketyper ”need to chill.” I Sverige er udsagnet ”Stockholm hipsters need to chill.” og i Tyskland er det det folk, der taler højt i mobil i det offentlige rum og folk på el-løbehjul, der ”need to chill.” Skriver VisitDenmark således i pressemeddelelsen.

”Disse budskaber er vores anledning til at tale om Danish Zen. Vi har valgt en række udsagn, der på en kærlig, drilsk facon rammer ned i de ting, man taler om som en smule opkørte i de pågældende byer. Det vækker opmærksomhed, og vores opfordring er så, at man skal rejse til Danmark for at opleve The Danish Zen, lære at sige pyt og leve mere i nuet,” fortæller Erik Mortensen.

Ligger i forlængelse af sidste års kampagne
Den nye kampagne ligger i forlængelse af sidste års kampagne, hvor budskabet var, at turisterne skulle gå efter små, unikke og autentiske oplevelser gennem sloganet ”Don’t Be a Tourist, Be an Explorist.”

Budskabet er stadig, at turisterne skal søge mod disse typer oplevelser men denne gang for at nyde godt af uformelle, sjove og overraskende oplevelser.

”Selve kampagnefilmen er produceret med et glimt i øjet som en drilsk, kærlig provokation med et smil på læben og bliver helt overordnet set udfoldet i et humoristisk, legende univers. Det er en genre, vi har valgt for at formidlingen skal understøtte danskernes tilbagelænede tilgang til livet,” fortæller Erik Mortensen.

Han tilføjer:

”Herefter følger der mere klassiske kampagneelementer på de fire markeder, som vi forventer vil få endnu mere gennemslagskraft, når de ligger i forlængelse af den drillende indledende del af kampagnen. Så vi har i år skabt en kampagne, der både går nye veje og har fokus på det velafprøvede.”

 

Relaterede artikler:

”Det her har nogle helt fantastiske perspektiver”

Katja Moesgaard sætter nyt direktørhold i VDK

VisitDenmark: Kongehuset er med til at løfte fortællingen om Danmark