Stena Danica. (Foto: Stena Line | PR)

Svenskere trodser kronekurs: Sejler igen til Danmark

Selvom den svenske krone fortsat er bagud i forhold til møntfoden herhjemme, har Stena Line registreret en markant stigning i antallet af svenske gæster i løbet af årets første tre måneder.

I det forgangne år er der blevet skrevet meget om hvilken indflydelse, som forskellen på kronekurserne i Sverige og Danmark har haft.

Den svagere kurs for den svenske møntfod gjorde det nemlig attraktivt for danskerne at drage til nabolandet, mens svenskernes penge dog ikke rakte lige så langt, hvis de valgte at holde ferie eller tage på tur herhjemme.

Der er fortsat forskel på kurserne, da 100 svenske kroner i skrivende stund svarer til 66 danske kroner, men alligevel peger tal fra de første tre måneder af i år på, at tendensen til en vis grad har ændret sig.

25 procent flere
Stena Line, der herhjemme besejler ruterne mellem henholdsvis Frederikshavn og Gøteborg samt Grenaa og Halmstad, har registreret en ændring i rejseadfærden, da rederiet i løbet af 2024 har haft et stigende antal svenskere ombord på de færger, der har kurs mod Danmark.

Ifølge rederiet viser bookingtallene for årets første kvartal en stigning på 25 procent af denne slags passagerer. Det er højere end den, der er registreret i antallet af danskere, som er taget til Sverige i år, fortæller Ulf Staaff, der er kommerciel direktør for rejser hos Stena Line.

“Vi ser en klar tendens til, at vores svenske kunder igen vælger at rejse til Danmark, hvilket er en positiv udvikling efter et år med usikkerhed omkring valutakurserne. Samtidig ser det også ud til, at svenskerne ikke er helt så hårdt ramt økonomisk, som mange ellers har troet.”

”Vores bookingdata afslører en vedvarende vækst med en imponerende stigning på 21 procent i antallet af danske gæster til Sverige i første kvartal af 2024,”

Adfærden har ændret sig
Færgerederiets umiddelbare forventning er, at stigningen i antallet af rejsende mellem nabolandene også vil kunne få indflydelse på passagertrafikken i påsken, men det er dog svært at sige endnu, da en del i dag booker tættere på afrejsedatoen end tidligere.

”Det afspejler et skift mod mere impulsivitet i rejseplanlægningen og en forventning om, at der stadig kan opnås gode tilbud, selv i sidste øjeblik,” lyder det fra Staaff

”Samtidig betyder det også, at det er sværere for os at forudse bookingmønstre og resultater, men vores mission er at imødekomme udviklingen ved at være på forkant i forhold til at tilbyde fleksible muligheder, der passer til den moderne rejsendes spontane natur.”


Relaterede artikler:

Turister fra nabolande har fravalgt danske feriehuse

Får gevinst for salg af danske sommerhuse

Har succes med internationale partnerskaber