VisitDenmark opfandt sin Global Wonder Workshop, da corona gjorde det umuligt at mødes fysisk. På billedet ses en workshop fra Beijing i 2019. Foto: VisitDenmark.

VisitDenmark afviklede 674 møder på to dage

VisitDenmark var atter en gang vært for sin Global Wonder Workshop, hvor danske turismeaktører og internationale turoperatører sættes i stævne på rigtig speeddatingmanér. Ifølge VDK er interessen for formatet stigende.

Det er ikke til at sige, om de 47 danske turismeaktører og 67 internationale turoperatører fra 12 markeder, som i sidste uge skulle møde hinanden, fik sommerfugle i maven, men i hvert fald afholdt VisitDenmark atter engang sin Global Wonder Workshop, hvor formatet er digital speeddating.

Workshoppen fandt sted den 16.-17. januar, og de mange mødedeltagere nåede at holde i alt 674 møder.

I praksis laver de danske turismeaktører en profil, og herfra vælger turoperatørerne så de aktører, som lyder som det bedste match, oplyser VisitDenmark i en pressemeddelelse.

Én af de mere ombejlede danske deltagere var Tom Andersson, Marketing Manager hos VisitLæsø, som havde en fuld dag booket med møder fra klokken ni til klokken 21. Og han er glad for formatet.

”Styrken i denne form for workshop – set fra en turistorganisations side – er helt klart, at vi får turoperatørerne direkte i tale. Som turistkontor møder vi slutbrugerne og kunderne i dagligheden, men grundlæggende ved vi jo ikke, hvordan vi bliver ’solgt’ som destination,” fortæller Tom Andersson.

Han tilføjer:

“Her var der alletiders mulighed for at sælge ind direkte til turoperatørerne, og derved undgå en del flimmer i budskabet.”

Han oplyser i øvrigt, at det især var de amerikanske operatører, som måske ikke helt havde den danske geografi på plads.

Oplever større interesse end under corona
Egentlig blev VisitDenmarks Global Wonder Workshop opfundet som en stedfortræder for de travel trade arrangementer, der ikke kunne finde sted under coronapandemien.

Efter pandemiens afslutning har VisitDenmark valgt at holde fast i formatet, men dog kun som et supplement til de roadshows og andre travel trade arrangementer, som atter kan finde sted.

Hos Small Danish Hotels glæder man sig over, at formatet blev bibeholdt.

”Jeg har deltaget på workshoppen før, men aldrig tidligere oplevet så stor interesse. Selv under COVID-nedlukningen var der ikke den samme interesse. For Small Danish Hotels betyder det, at vi får nye samarbejdspartnere i udlandet, som vi også gerne møder face to face på turistmesser og workshops i udlandet, eller når de besøger Danmark,” Fortæller Flemming Gade Hansen, salgschef i Small Danish Hotels.

Operatører vil kende Danmark i dybden
Mens de danske turismeaktører kan nyde godt af den ekstra opmærksomhed fra turoperatører, som workshoppen skaber, er formatet også med til at højne den viden, som turoperatørerne har om Danmark – Også når det gælder de mindre kendte aktører.

”Vi oplever en stigende interesse fra turoperatørerne for at kende Danmark i dybden. Det handler om at finde de oplevelser, som man ikke lige kan google sig frem til eller finde via en OTA. Turoperatørerne skal have personlige oplevelser, som de kan anbefale til deres kunder, fordi det giver værdi at sælge noget unikt. Derfor er det meget vigtigt for os, at turoperatørerne kan mødes direkte med de danske udbydere,” siger Ninna Seerup, Senior Travel Trade Manger for VisitDenmarks markedskontorer i Storbritannien og USA.

Hun fortæller, at det digitale format giver mulighed for at få nogle af de mindre turismeaktører med på workshoppen, der ikke har ressourcerne til at tage med til messer og events, og dermed giver det digitale format en bredere repræsentation af, hvad Danmark kan tilbyde.

 

Relaterede artikler:

VisitDenmark siger ”pyt” i ny kampagne

Katja Moesgaard sætter nyt direktørhold i VDK

”Det her har nogle helt fantastiske perspektiver”