Løgstør. Foto: Niclas Jessen.

Vil styrke lavsæsonen med digital rundtur

I denne uge får turister i en nordjysk havneby bedre mulighed for at gå på opdagelse på egen hånd. ”De digitale guider kan og skal aldrig være en erstatning for fysiske guider,” siger destinationsdirektør samtidig.

I Løgstør er der fysisk gæsteservice nok at komme efter. Selvom havneafgiften netop er blevet digitaliseret, er der stadig en havnefoged, som står klar til at svare på lystsejlernes spørgsmål om området.

Turister kan vælge mellem et udvalg af guidede ture for at blive klogere på byens og områdets historie. Der er guidede sejlture på Frederik VII’s Kanal, byvandringer med Vægterlauget, og som noget nyt tilbyder Limfjordsmuseet guidede busture i en Bedford veteranbus fra 1954.

Men nu opruster Limfjordsmuseet samt foreningen Muslingebyen Løgstør udvalget af oplevelser i lavsæsonen i et samarbejde med Destination Himmerland. Det skriver de tre organisationer i en pressemeddelelse.

Konkret drejer det sig om en digital guidet tur på en kurateret rute i Løgstør, som turister kan begive sig ud på, lige når det passer dem.

Skal styrke Løgstør i lavsæsonen
Destination Himmerland lancerede for et år siden StoryHunt Himmerland, der er digitale guides, der tilgås via mobiltelefon, og som indeholder rutevejledninger samt fortællinger i lyd og billeder.

Destinationsselskabet har allerede udviklet to digitale ruter i Mariager og en kunstrute i Aars. I Løgstør lanceres tilbuddet den 23. juni, og her starter ruten ved drejebroen, der ligger ved Limfjordsmusset, og lytteren vil undervejs både lære om den nutidige by og byens historie, mens man bevæger sig ned langs fjorden, rundt til de historiske havnebygninger, gennem de gamle bydele og tilbage til digteren Johan Skjoldborgs gamle hus og byens gamle sygehus.

Johanne Bugge, direktør i Destination Himmerland, fortæller, at den digitale guidede skal styrke turismen i Løgstør uden for højsæsonen.

”De digitale guider kan og skal aldrig være en erstatning for fysiske guider. Det er netop et supplement, og det stempler godt ind i en tendens, hvor turisterne gerne vil have viden, præcis når det passer dem. Jo flere varer vi har på hylderne i skønne Himmerland, jo lettere er det også at sælge destinationen hele året, ikke kun i sommermånederne. Derfor er det så vigtigt, at vi også får digitale guider,” siger hun.

Indhold udviklet af museum
Indholdet i guiden er udviklet på Limfjordsmuseet, hvor Destination Himmerland har tilsat de sidste lydeffekter og står for den tekniske opsætning.

”Løgstør Havn er en pallette af historiske bygninger, og Frederik VII’s Kanal har en meget mere dramatisk fortælling, end den fredfyldte strækning vidner om i dag. Det var ikke svært at finde indhold, det er mere et spørgsmål om at begrænse sig” fortæller Jake Hubert, der er inspektør på Limfjordsmuseet. Ruten tager omkring en time fra start til slut, og historierne skal aktiveres løbende, som man fysisk når frem til det punkt, der fortælles om.

 

Relaterede artikler:

Nordjylland jubler over Vogue-artikel

Belgiske rejsebureauer skal få øjnene op for Jylland

Koncert tiltrak udenlandske turister i hobetal