Standup paddleboarding ved Klitmøller. (Foto: © Mette Johnsen)

Nordjylland jubler over Vogue-artikel

Det har vakt stor begejstring i Nordjylland, at en amerikansk journallist fra Vogue har sat fokus på de nordjyske strande, der bliver omtalt som nogle af Europas bedst bevarede hemmeligheder.

Vogue, der er et internationalt mode- og livsstilsmagasin, beskæftiger sig med meget mere end tøj og mode. Magasinet er ejet af den amerikanske medievirksomhed Condé Nast Publications. der også udgiver Condé Nast Traveler, og derfor er der også jævnligt fokus på rejser og turisme i Vogue.

I en ny artikel sætter mediet fokus på de danske strande ved Veskysten, som man mener er blandt Europas bedst bevarede hemmeligheder.

Det er blandt andet Cold Hawaii i Thy. som det internationale medie har fattet interesse for. og det dækker over 31 registrerede surf spots, der ligger på den jyske vestkyst fra Agger Tange i syd til lidt nord for Hanstholm. Området er en del af Nationalpark Thy. der er Danmarks første nationalpark, der blev indviet i august 2008.

Fokus på Cold Hawaii
Cold Hawaii dækker over landsbysamfundet Klitmøller i Thy, og de omkring 800 indbyggere lever i dag af beliggenheden ved vandet. Det er fiskeriet suppleret med våddragter, sejl og surfbræt, der siden 1980’erne har været med til at gøre området til et af Europas bedste surfområder.

Navnet skyldes, at området har nogle helt særlige vindforhold, der minder om dem, du kan finde på Hawaii, men klimaet og vandtemperaturen er noget anderledes end på den amerikanske øgruppe i Stillehavet.

I Vogue-artiklen beskriver den amerikanske journalist, hvordan en israelsk surfmester og hans kone fra Fransk Polynesien underviser vandsportsentusiaster langs kysten. “På grund af den globale opvarmning vil europæerne begynde at komme nordpå for at holde badeferie i stedet for at tage til Spanien, Frankrig og Italien,” lyder det fra den israelske surfmester.

Herudover sættets der også fokus på Hanstholm, der er en af Danmarks største fiskerihavne.

“Oppe mod nord er havnebyen Hanstholm, hvor de lokale snupper picnicborde lige midt på havnen ved Det Gamle Røgeri og fortærer deres signaturfad med forslået torsk, røget laks, rejer og grøntsager. I den noget højere ende, er der Hanstholm Madbar op ad bakken, hvor udsigten over kysten kommer med en regelmæssigt skiftende menu af tapas-lignende lækkerier – som sushi med et nordisk twist eller arancini med lokale svampe,” hedder det blandt andet.

Får røde ører
Vogue-journalisten kommer også forbi Nørre Vorupør, inden turen sluttes af med et besøg i Aalborg. Her beskrives mulighederne i, hvad der kaldes ‘Danmarks ofte overset fjerdestørste by’, hvor der blandt andet fremhæves Utzon Center.

Besøget fra den amerikanske journalist er inspireret af, at SAS for nylig åbnede en direkte rute fra Aalborg til Newark-lufthavnen ved New York, og det forventes at øge interessen for Nordjylland generelt.

Artiklen blev torsdag omtalt i både Nordjyske Stiftstidende og TV 2 Nord, og Destination Nord kunne da heller ikke undgå at lægge mærke til den ubetalelige markedsføring.

“Vogue’s Brandon Presser skriver så levende og smukt om Nordjylland, at ægte nordjyder får helt røde ører,” skriver Destination Nord i et opslag på LinkedIn.

 

Relaterede artikler:

Ny Aalborg-rute bringer USA til Nordjylland

Danmark får 10 nye naturnationalparker

Stærke outdoor-destinationer skal prioriteres