Saltsydning. (Foto: Destination Himmerland | PR)

Efterspørgsel på nyt turisme-initiativ overraskede

Billetterne blev booket hurtigere end forventet, da Salt Turen blev lanceret i løbet af foråret. Interessen har ført til, at initiativet vender tilbage, og håbet er, at man kan holde kadencen.

Flere aktører fra Himmerland er gået sammen om at udvikle et nyt produkt, der har til formål trække besøgende til egnen. Arbejdet resulterede i Salt Turen, som fandt sted første gang i løbet af foråret.

Salt Turen er en pakkeløsning, hvor de turister, der indløser billet, i løbet af én dag får mulighed for at opleve en række af de attraktioner, som befinder sig i området omkring Mariager Fjord. Idéen er, at når det gøres nemt for deltagerne, så vil de forhåbentligt prioritere at besøge lokale seværdigheder.

Dagen starter med en togtur med Mariager-Handest Veteranjernbanes røde skinnebus, der er 70 år gammel. Herefter får turisterne en guidet rundvisning Mariager Saltcenter, hvor de både kan opleve saltsydning og spise brunch på Café Salt, inden dagens slutter af med en sejltur med hjuldamperen Svanen, der drives af FjordTours.

Efterfølgende kører en bus deltagerne tilbage til udgangspunktet, og dermed slipper de for selv at spekulere på logistikken. Destination Himmerland oplyser, at de tre forårsture viste sig at være en succes. Derfor har aktørerne nu besluttet, at man ligeledes vil gennemføre en række ture, når sommeren går på hæld.

Kom bag på aktørerne
Formålet med initiativet var at tiltrække turister til området, og det mener man er lykkes. Leif Skaarup, der er direktør for Mariager Saltcenter, fremhæver, at der blandt andet var flere af deltagerne i foråret, som kom fra Sjælland.

”Da vi lavede de første ture, troede vi på, at det var et godt produkt, som mange ville være interesseret i, men vi er i den grad blevet overrasket over hvor hurtigt, billetterne blev booket i forårets ture.”

”Vi havde tilmed gæster, der kom helt fra Københavnsområdet alene for at komme med på Salt Turen og det var en fornøjelse efterfølgende at høre deres tilbagemelding, hvor de virkelig syntes, det havde været den lange tur værd.”

Arrangørerne håber på, at publikumsinteressen vil holde ved således, at efterspørgslen fortsat vil være stærk, når billetterne til de tre ture, der afvikles i løbet af sensommeren, skal afsættes.


Relaterede artikler:

Rebild siger “nej” til Himmerland for anden gang

Vil styrke lavsæsonen med digital rundtur

Slår sig sammen for at forbedre turismeproduktet