Debat om kulturturismen til Folkemødet på Bornholm. Fra venstre er det moderator Anja Hartung, Lean Milo ordfører for Moderaterne, Morten Riis, forperson for Makers Island Bornholm Styregruppe og viceborgmester på Bornholm, Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm, Ulla Tofte, næstformand i VisitDenmark, formand for Dansk Erhvervs turisme- og oplevelsesudvalg og direktør for Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, og Susanne Søgaard, Medejer af Stammershalle Badehotel. Foto: Destination Bornholm.

Vil satse mere på kulturturismen

Kultur- og oplevelsesaktører oplever, at gæsternes adfærd og præferencer har ændret sig efter COVID-19. Derfor skal fokus i langt højere grad lægges på koblingen mellem kultur og turisme, lyder til debat på Folkemødet.

Fredag den 16. juni var der debat om kulturturismen under Folkemødet på Bornholm. Her deltog både politikere og aktører fra turistbranchen.

I debatpanelet var blandt andre Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm og bestyrelsesforperson for Danske Destinationer.

På bagkant af Covid-19 oplever kultur- og oplevelsesaktører en ændret gæsteadfærd, nye præferencer og rejsemønstre, som betyder, at branchen skal tilpasse sig en ny virkelighed.

Her argumenterede Pernille Kofod Lydolph for, at branchen derfor i langt højere grad skal skabe en kobling mellem kultur og turisme. En retning, som den nationale turismestrategi også peger mod.

”I koblingen mellem kultur og turisme ligger nøglen til læring og styrkede fællesskaber med andre lande, kommerciel aktivitet og turismeudvikling i land og by. Det er samtidig også det eneste sted i regeringsgrundlaget, hvor regeringen aktivt forholder sig til turisme, og derfor er det naturligvis vores forventning, at det er et område, der skal prioriteres, hvis man fortsat skal lykkes med at udvikle turismen i Danmark,” sagde direktøren blandt andet.

Har draget fordel af kåring
I 2017 blev Bornholm udnævnt til World Craft Region som det første sted i verden. Titlen uddeles af World Craft Council.

På solskinsøen har man brugt titlen på at sætte fokus på andet og mere end museer til at tiltrække turister. Og i tiden efter er der sket en stigning i antallet af overnatninger på 20 procent.

”For 10 år siden talte man kun om fyrtårne og store blærede museer, når man talte kulturturisme. I dag er vi i en stærk bevægelse fra oplevelsesøkonomi til identitetsøkonomi. Man søger hen imod mere personlige og unikke – små og store – oplevelser. Alle internationale rejsende vil i dag lige præcis møde de lokale og få mere autentiske oplevelser,” sagde Ulla Tofte, næstformand i VisitDenmark og formand for Dansk Erhvervs turisme- og oplevelsesudvalg.

Til debatten deltog Lean Milo, kultur- og udenrigsordfører for Moderaterne. Han erklærede sig enig i analysen fra turistbranchen og udtrykte et ønske om at støtte op om iværksættere.

”Bornholm har været på en fantastisk rejse gennem de sidste 10 år. Det er i høj grad iværksætterne, der definerer øen og gør hinanden stærke. Vi er et lille land, og politikerne skal sikre at iværksætterne har de bedste betingelser og ikke sætte en stopper for udviklingen. Vi skal ikke definere kulturen – vi skal støtte den. Det er vækstlaget, vi skal styrke. Vi skal kigge på, hvordan vi kan løfte de kreative uddannelser. Jeg vil drikke en øl med de andre ordførere, og se hvad vi sammen kan gøre,” sagde han.

 

Relaterede artikler: 

Folkemødet ser frem til mulig besøgsrekord

Museum øger sikkerhed under ombygning

Vil styrke kulturlivet med politisk udspil