Anonymiseret teledata giver turistbranchen nye indsigter i turisternes bevægelsesmønstre. PR-foto: Telia.

Teledata giver dataplatform flere muskler

Turismens nye dataplatform, VisitData, gør blandt andet brug af anonymiseret teledata til at vise, hvordan grupper af mennesker bevæger sig rundt i landet. Et samarbejde med et stort teleselskab gør det muligt at lave turismeudvikling på nye måder.

Når hoteller, restauranter, campingpladser, forlystelsesparker og detailhandelen skal planlægge, hvor mange medarbejdere, der er nødvendige, hvordan åbningstiderne skal se ud, og hvor meget der skal købes ind, har branchen indtil nu gjort brug af kvalificeret gætteri om, hvornår gæsterne kommer på besøg.

Gætværket har godt nok været baseret på data fra tidligere sæsoner og erfaringer fra tidligere år, men turismens nye, landsdækkende dataplatform, VisitData, giver nu branchen adgang til data fra en bred vifte af kilder, som forarbejdet af kunstig intelligens kan give mere præcise prognoser for, hvordan turismen kommer til at udarte sig løbende.

Dataplatformen blev meldt klar i maj 2023, og den er nu implementeret hos samtlige 19 destinationsselskaber, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme, som de kommende måneder vil teste og udvikle dataplatformen, så den vil være klar til fuld udnyttelse i årets højsæson.

“Ud fra en samkøring af data fra korttransaktioner, overnatninger, trafiktællinger og anonymiserede bevægelsesmønstre fra teledata, har vi gennemført et vellykket og lovende testprojekt i forbindelse med kunsteventet Wadden Tide ved Blåvandshuk i september. Her kunne platformen VisitData blandt andet beregne, hvor stor en del af gæsterne på stranden, der kom specifikt for Wadden Tide, hvor de kom fra, og hvor mange penge, de brugte,” fortæller Jan Voetmann, Chef for Data og AI hos VisitDenmark, i en pressemeddelelse.

Han tilføjer:

”Den type information er særdeles værdifuld for turisterhvervet, detailhandelen og transportsektoren, som kan optimere sin ressourceplanlægning i forhold til den forventede efterspørgsel.”

Teledata gør det muligt at få indsigt i turisters bevægelsesmønstre
Dataplatformen er blev til i et samarbejde mellem VisitDenmark og teknologivirksomheden NTT Data Business Solutions. Men et andet vigtigt element i platformen er Telias analysereskab Crowd Insights, skriver teleselskabet i en pressemeddelelse.

Gennem Telias mange mobilmaster, der dækker hele Danmark, kan Telia give turistbranchen indsigt i, hvordan grupper af mennesker bevæger sig.

Det kan lade sig gøre via fuldt anonymiseret data fra mobilmasterne, og det kan turistvirksomheder og relaterede brancher bruge i deres planlægning, fortæller Mads Stallknecht, erhvervsdirektør i Telia.

”Analyser af reelle bevægelsesmønstre kan danne grundlag for planlægning og udvikling af alle turismens kerneområder, lige fra transport og overnatning til detailhandelens udbud og åbningstider. Hidtil er denne type optællinger af kørende og gående trafik foregået analogt gennem stikprøver og manuelle registreringer. Med Telia Crowd Insights kan vi tegne nogle meget mere præcise mønstre, langt mere effektivt – og anvende dem i mange flere sammenhænge, som i dette projekt for dansk turisme,” siger direktøren således.

 

Relaterede artikler:

Hun skal stå i spidsen for ny dataplatform

Destinationer sparker ny dataplatform i gang

Endelig er den her: Ny dataplatform styrker turismen