40 brugere af VisitDenmarks nye dataplatform mødtes til kickoff hos NTT Data Business Solutions i Horsens. Foto: VisitDenmark.

Destinationer sparker ny dataplatform i gang

Landets destinationsselskaber er nu endelig klar til at tage den længe ventede dataplatform i brug. ”I dag var en vigtig milepæl for brugen af data i dansk turisme,” lyder det fra VisitDenmark.

I går tog den danske turistbranche et vigtigt skridt imod et mere omfattende arbejde med data. Det skete under et kickoff-arrangement i Horsens, hvor 40 nyudklækkede superbrugere fra destinationsselskaberne for første gang fik udleveret eget login, så de kan begynde at benytte de produkter, der er tilgængelige på dataplatformen på nuværende tidspunkt, det skriver VisitDenmark på LinkedIn.

”I dag var en vigtig milepæl for brugen af data i dansk turisme. Alle på projektet har arbejdet hen imod denne dag længe, og vi var virkelig glade for at opleve, hvor god energi og positiv feedback der kom fra deltagerne i Horsens. Alle destinationsselskaberne tog godt imod vores produkter og plan for vejen frem, og nu glæder vi os bare til at fortsætte udrulningen og samarbejdet med alle destinationerne her i efteråret,” siger Jan Voetmann, analysechef i VisitDenmark.

Giver adgang til ny viden
Siden 2022 har Vestkystens destinationsselskaber, VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme og virksomheden NTT Data Business Solutions arbejdet sammen om at udvikle dataplatformen, som var klar til at blive rullet ud i maj måned.

Projektet har sit ophav i projektet Destination:Digital, som begyndte på Rømø og siden blev udrullet til hele Vestkysten.

Med den nye dataplatform får turistbranchen adgang til en national vidensbank og et skalerbart økosystem af turismerelevante data, som vil forsyne aktørerne i dansk turisme med viden og værktøjer, som ifølge VisitDenmark giver dem et langt stærkere grundlag til at prioritere og træffe bedre forretningsmæssige beslutninger ved at gøre brug af data fra kilder som for eksempel VISA, nets og teleselskaber.

Skal gøre turismen mere konkurrencedygtig
VisitDenmark har tidligere oplyst, at ambitionen med dataplatformen at øge dansk turismes konkurrenceevne og muliggøre en bæredygtig vækst på grundlag af databaserede nye indsigter om turisterne.

For eksempel kan hvert destinationsselskab ved at sammenstille forskellige datakilder som overnatningstal, overordnede teledata og transaktionsdata få et langt mere aktuelt og skarpt billede af turismen på destinationen.

Der bliver også mulighed for, at destinationerne kan uploade egne datakilder og data, som samarbejdspartnere kan tilgå. Dermed vil destinationsselskaberne kunne tilbyde sine samarbejdspartnere ny viden, partnerne ikke har haft adgang til før, oplyser VisitDenmark.

 

Relaterede artikler:

Endelig er den her: Ny dataplatform styrker turismen

Branchen drøftede fælles udfordringer til Puls

Danmarks destinationer sætter fælles kurs for bæredygtighed