Turister plukker blæretang i vandkanten. Foto: Destination Trekantområdet, Nationalpark Lillebælt, Frame&Work.

Danmarks destinationer sætter fælles kurs for bæredygtighed

De 19 danske destinationsselskaber er gået sammen om en række dogmer, der skal være styrende for destinationernes arbejde med bæredygtig turismeudvikling. Direktør kalder dogmerne en kollektiv forpligtigelse.

Destinationernes arbejde med bæredygtig turismeudvikling får nu en fælles retning. Alle landets 19 destinationsselskaber er nemlig blevet enige om seks dogmer, som fremover skal være rettesnor for arbejdet med at udvikle turismen på destinationerne.

“Hvis der skal skub i den bæredygtige omstilling, skal det ske ude hos destinationerne, da det er dem, der kan skabe en konkret forandring. Vi håber, at dogmerne, der kort sagt er en kollektiv forpligtelse for at skabe en turismeindustri, som respekterer lokale fællesskaber, miljøet og økonomisk bæredygtighed, kommer til at rykke den danske turisme hen imod et niveau af innovation og øget bæredygtighed, som vi ikke tidligere har set repræsenteret i dansk turisme”, siger Pernille Kofoed Lydolph, forperson i Danske Destinationer.

De seks dogmer er i sig selv meget brede. De er skrevet som hensigtserklæringer, hvor destinationerne eksempelvis giver håndslag på at tænke miljø, klima og lokalområder ind i deres arbejde samt investere i destinationsudvikling med fokus på bæredygtighed.

Destinationer er i gang
Selvom dogmerne er nye, er destinationsselskaberne allerede i gang med at drive projekter, som efterlever deres kriterier. Destination Bornholm har for eksempel iværksat en omfattende udviklingsplan for turisme i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme og Bornholms Kommune, mens Destination Himmerland arrangerer “Greentalks” og individuelle virksomhedsforløb for at fremme bæredygtighed hos erhvervslivet indenfor turisme.

Hos Destination Sjælland fokuserer man på, hvordan sæsonerne kan forlænges for blandt andet at undgå besøgspres. Hos Destination Sønderjylland har man indført bæredygtighedscertifikater for overnatningssteder med et særligt fokus på campinglivet, mens Destination Trekantområdet arbejder på at udvikle regenerative oplevelser, hvor turister aktivt deltager i at forbedre naturen.

Meget mere end ”Nice to have”
Pernille Kofoed Lydolph understreger, at prioriteringen af bæredygtighed er bydende nødvendig, hvis Danmark skal have mulighed for at være et af de førende lande på området.

“Vi kan ikke længere bare have bæredygtighed som et ’nice to have,’ når vi skal vedligeholde, udvikle og udvide den danske turisme. Bæredygtighed og klima skal være først på agendaen og skal medtænkes i al udvikling. Ellers risikerer vi at tabe muligheden for at være et af de førende lande indenfor turisme med et grønt fokus, og vi risikerer som land at misse muligheden for at nå klimamålene. Derfor påtager vi i Danske Destinationer os et fælles ansvar for bæredygtig turismeudvikling og værdiskabelse i hele landet, da det er langt lettere i flok at løfte de enkelte destinationer hen imod at blive ansvarlige besøgsøkonomier,” siger Pernille Kofoed Lydolph.

I 2024 bliver dogmerne genbesøgt og reevalueret med henblik på hele tiden at holde dem opdaterede og relevante, oplyser Danske Destinationer.

 

Relaterede artikler:

Fyn rykker sig nærmere bæredygtighedsvision

Vil løfte samtale om bæredygtighed i branchen

55,8 millioner kroner til bæredygtig turisme