Fyns Hoved. Foto: Daniel Villadsen.

Fyn rykker sig nærmere bæredygtighedsvision

Turismevirksomheder på Fyn har på under et år taget et gevaldigt ryk tættere på målsætningen i Den nationale turismestrategi. Bæredygtighed er blevet en del af kerneforretningen.

De grønne certificeringsordninger bliver flere og flere, og på Fyn er der blevet kortere mellem virksomheder, der kan pryde deres indgangspartier med Green Key, Svanemærket, B Corp, Green Camping eller Green Attraction, det skriver Destination Fyn i en pressemeddelelse.

Således har fire ud af fem fynske turismevirksomheder nu integreret bæredygtighed i deres forretning. I slutningen af 2021, var det blot halvdelen.

Samtidig er andelen af hoteller med bæredygtighedscertificeringer steget fra 37 procent i august sidste år til 44 procent i maj 2023.

Med andre ord har fynske forretninger taget et stort skridt mod målsætningen i Den nationale turismestrategi om, at mindst 70 procent af alle overnatningssteder skal være bæredygtighedscertificerede i 2030, oplyser Destination Fyn.

”Vi er nået til et punkt lige nu, hvor virksomhederne for alvor begynder at få greb om alle de spredte tiltag, de har gjort og får samlet dem til strategier, som de er klar til at kommunikere, og som de også gerne vil realisere gevinsten af. De begynder at integrere bæredygtighed som en helt central del af kerneforretningen og de grønne, socialt og økonomisk bæredygtige overvejelser spiller en rolle i flere og flere af virksomhedens processer, ligesom investeringerne vokser,” fortæller Mark Hauge Østergaard, der er bæredygtig forretningsudvikler hos Destination Fyn

Opsøgende arbejde har haft en effekt
Sekretariatsleder hos HORESTA, Mikal Holt Jensen, fortæller, at den øgede interesse for bæredygtighed blandt andet skyldes et opsøgende arbejde fra destinationsselskaber og andre aktører, der arbejder med dagsordenen. HORESTA står bag Green Key-certificeringen.

”Det seneste halve år har vi oplevet, at endnu flere virksomheder står i kø til vores mærkningsordninger. At vi har introduceret certificeringer også til attraktionerne og campingpladserne har naturligvis været med til at øge interessen bredt, men vi oplever også helt klart en effekt af det opsøgende arbejde, der bliver gjort blandt andet af MeetDenmark, Destination Fyn og de andre storbyers destinationsselskaber. Det er med til at lokke mange op af de sorte huller og ud på den grønne rampe,” siger sekretariatslederen.

Sparring med destination har hjulpet
I slutningen af april blev Svendborg Museum den første Green Attraction på Fyn, og i næste uge sender blandt andet Munkebo Kro en ansøgning afsted for at få en Green Key-certificering. Her har Destination Fyn stået klar til at bistå virksomheden.

”Vi har jo haft kørt mange af de her bæredygtige tiltag i stilling gennem noget tid, men Destination Fyn og sparringen omkring først kommunikation og nu certificering har gjort det muligt at få det sat i system og få det hele fra tanke til handling. For os lidt mindre steder er den her form for kærlige puf og minimering af risiko altafgørende for at få det optimale ud af vores arbejde og indløse den fulde billet til den bæredygtige rejse,” fortæller Finn Egebjerg Rasmussen, der er indehaver af Munkebo Kro.

 

Relaterede artikler:

Vil løfte samtale om bæredygtighed i branchen

55,8 millioner kroner til bæredygtig turisme

Når turisme bidrager med mere end økonomi