København ved juletid. Foto: Thomas Rousing.

Politikere vil øge lokalt fokus til julemarkeder

Julemarkeder afspejler ikke København i tilstrækkelig grad, mener tre borgmestre i Københavns Kommune. Nu inviterer politikerne til rådslagning for at bane vejen for flere lokale aktører.

Bratwurst, glühwein og Churros er blevet et fast indslag på de københavnske julemarkeder, men de internationale islæt går ud over den unikke københavnerånd.

Det mener beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V), som er gået sammen med teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) og kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (R) med intentionen om at gøre de københavnske julemarkeder mere lokalt fokuserede.

De tre borgmestre har på den baggrund inviteret socialøkonomiske virksomheder, lokaludvalg, erhvervsliv, kulturhuse, væresteder, nuværende arrangører af julemarkeder og museer med til en workshop den 10. januar, der skal gøre politikere og interessenter klogere på, hvordan den lokale forankring på julemarkeder kan understøttes bedre af Københavns Kommune i flere af hovedstadens bydele. Det skriver TV2 Kosmopol.

”Metervarejulemarkederne har en volumen, der er svær at hamle op med for en kunsthåndværker, der ikke kan rive en måned ud af kalenderen for at passe en stand på et julemarked. Med workshoppen håber jeg, vi kan blive klogere på, hvordan vi kan understøtte, at der kommer mere lokalt forankrede julemarkeder,” siger Line Barfoed således til mediet.

Tilbyder det, som danskerne gerne vil have
Michael Deutsch står i spidsen for julemarkedet på Højbro Plads, som er ét af Københavns største julemarkeder. Han hilser i udgangspunktet initiativet fra de tre borgmestre velkommen, men han spår ikke, at politikerne vil have den store succes med foretagendet.

Han fortæller, at julemarkedet på Højbro Plads har prøvet at have lokale designere, glaskunstnere, guldsmede med mere som en del af julemarkedets udvalg, men at det har vist sig, at det ikke giver økonomisk mening for de enkelte, lokale aktører at drive standene.

Michael Deutsch påpeger i øvrigt, at julemarkederne i hovedstaden med produkter som fudge og glühwein tilbyder det, som gæsterne efterspørger. Når det er sagt, vil han gerne være med på workshoppen og lytte til de ønsker, der måtte være fra lokale aktører, og han er også interesseret i, at parterne kan møde hinanden og måske også etablere nye samarbejder.

 

Relaterede artikler:

Flere vil fejre jul i danske feriehuse

Forventer flere passagerer på skinnerne til jul

Light-billet til jul i Legoland: Matcher Tivoli-pris