Scandic Falkoner på Frederiksberg. Foto: Scandic Hotels.

Kæde genvinder miljømærke på samtlige hoteller

Kravene til hoteller for at opnå Svanemærket er stigende. Derfor har Danmarks største hotelkæde, Scandic, netop gennemgået en omstilling, der skal reducere kædens klimaaftryk yderligere for at sikre, at miljømærket stadig er at finde på alle kædens hoteller.

I november måned iværksatte Scandic en rejse på samtlige af kædens 30 danske hoteller for at sikre, at hotellerne fortsat kan pryde sig med Svanemærket, som kædens hoteller har kunnet det i snart to årtier. Det skriver Scandic i en pressemeddelelse.

Nye krav til miljømærket betyder, at gas og fossile brændstoffer forbydes, vand og energi skal begrænses yderligere, og kravene øges markant i forhold til madssplid og fødevarer med lavere klimabelastning. Samtidig har hvert enkelt Scandic-hotel sat to nye individuelle klimamål.

Trods de nye krav, er det lykkes for Scandic a få gencertificeret samtlige hoteller i kæden.

”Det er hårdt arbejde at indføre nye klimatiltag på både drift- og serviceniveau, men det er en tørn og et ansvar, vi med glæde tager og skal tage som Danmarks største hotelkæde. Jeg er derfor glad og stolt over, at hele Scandic-kæden nu er gencertificeret og opfylder Svanemærkets nye skærpede krav,” udtaler Søren Faerber, administrerende direktør for Scandic Danmark.

Nogle af de skrappeste krav i verden
Det er organisationen Miljømærkning Danmark, som har ansvaret for Svanemærket i Danmark. Heidi Belinda Bugge, Kriteriechef hos Miljømærkning Danmark, fortæller, at de nye krav, Svanemærket stiller, er høje.

”Svanemærkets femte generation af kriterier til hoteller stiller endnu højere krav til hoteller. Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer, og så længe der er potentiale at indfri, skubber vi industrien i en grønnere retning. De nye grænseværdier er skrappe, og det kræver meget arbejde for en hel hotelservice at nå hele vejen rundt. Så det er rigtig godt gået af Scandic, at de nu har fået certificeret hele kæden efter Svanemærkets nyeste krav,” siger hun.

Scandic har i flere år forsøgt at få sine gæster til tage mere klimavenlige valg for eksempel ved at tilbyde plantebaserede måltider, opfordre til kortere bade og vælge rengøring efter behov.

”Det er en konstant proces at arbejde med Svanemærket, og en stor del af arbejdet er usynligt for gæsten. Ingen ser for eksempel hotellets omfattende affaldssortering, nøje udvalgte leverandørsamarbejder, sprogundervisningen, inklusionen og den slags. Gæsterne er dog med på en del af rejsen og har stor andel i en række væsentlige reduceringer. Jeg ser gerne, at gæsterne er endnu mere med i fremtiden, men det er en hårfin-balance, for den gode hoteloplevelse skal vi ikke røre ved,” siger Søren Faerber.

 

Relaterede artikler:

Hotelkæde sætter invasiv krabbe på menuen

Kæde søsætter bæredygtig kokkeuddannelse

Stor dansk attraktion får miljømærke