Comwell vandt Stræberen for sit arbejde med at reducere madspil. PR-foto.

Hotelkæde vinder hæder for at reducere madspild

For første gang nogensinde er madspildsprisen ”Stræberen” gået til en hotelkæde. Kæden er first movers, og skiller sig ud fra mængden, lyder det.

Comwell Hotels vinder nu anerkendelse for kædens arbejde med at reducere madspild. Organisationen De Samvirkende Købmænd, DSK, har således valgt, at hotelkæden fortjener organisationens madspildspris “Stræberen.” Det er første gang en hotelkæde vinder prisen.

Prisen uddeles til personer eller virksomheder, der på bemærkelsesværdig vis har udmærket sig i kampen mod madspild, og som er med til at præge udviklingen i en positiv retning, oplyser DSK.

Jannick Nytoft, administrerende direktør hos De Samvirkende Købmænd fortæller, at det har været en særdeles svær beslutning at finde ud af, hvem der skulle have prisen.

”Alligevel skiller Comwells arbejde sig ud fra mængden. Det gør de, fordi de – udover at være first movers – har arbejdet på at komme hele vejen rundt om emnet og involveret både produktionen, medarbejderne og omverdenen. Især deres fokus på læring og uddannelse af medarbejdere samt den involvering og holdindsats, det har skabt, har gjort indtryk,” siger han i en pressemeddelelse.

Har startet grøn kokkeuddannelse
Blandt initiativer til at reducere madspild, som Comwell står bag, er kokkeuddannelsen Green Chef, der skal gøre Comwells kokke mere bevidste om bæredygtighed. Kæden har netop ført de første kokke gennem uddannelsen i juni måned.

Green Chef sætter fokus på madspild, planterig kost, CO2-udledning og optimal råvareudnyttelse. Det er Comwells ambition at madspild maksimalt må udgøre 15 procent af kædens madforbrug i 2030.

Jannick Nytoft roser også Comwell for at dele kædens erfaringer med reducering af madspild med offentligheden gennem for eksempel artikler, podcasts, paneldebatter, opskriftsbøger og videoer.

”Dette bidrager til at sprede budskabet og tjener som stor inspiration for andre – også uden for branchen,” siger han.

Juryen har også lagt vægt på, at Comwell har bidraget til at reducere madspild gennem madspildsmålinger, genanvendelse, portionsanretninger og ved at aftage datovarer og ukurante varer fra deres leverandører.

Stolt af anerkendelse
Hos Comwell er man stolte af den anerkendelse det er at vinde prise, fortæller Mai-Britt Jensen, bæredygtighedsdirektør i Comwell, i forbindelse med prisuddelingen.

”Vi har arbejdet målrettet med at mindske vores madspild i Comwell gennem mange år og har også sat ambitiøse mål på området, ligesom vi har igangsat mange tiltag, så vi hele tiden udvikler og forbedrer os,” tilføjer hun.

Stræberen blev første gang uddelt i 2018, og prisen er tidligere gået til stifteren og bestyrelsesformanden i Stop Spild Af Mad Selina Juul, områdechef i Landbrug & Fødevarer Klaus Jørgensen, Prinsesse Marie samt indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000 Anders René Jensen.

 

Relaterede artikler:

Kæde søsætter bæredygtig kokkeuddannelse

Kæde genvinder miljømærke på samtlige hoteller

Hotelkæde sætter invasiv krabbe på menuen