Rundetårn. Foto: Marc Skafte-Vaabengaard.

Google vil øge turisters interesse for attraktioner

Det er nu blevet muligt for potentielle turister at tage på opdagelse ved nogle af Københavns mest kendte turistattraktioner med ny funktion fra Google. Ni attraktioner er udvalgt af 500 bygninger på verdensplan.

Når turister forbereder deres ferie, kan de nu gå dybere i detaljen, end det har været muligt indtil nu. Google har nemlig udrullet den nye funktion Immersive View som en integreret del af Google Maps i Danmark, det oplyser Google i en pressemeddelelse.

Det betyder, at 9 danske attraktioner nu eksisterer i meget detaljerede, digitale versioner, hos alle brugere af Google Maps. Og steder som Rundetårn, Børsen og Marmorkirken er sammen med fem andre bygningsværker i København nu udvalgt blandt 500 attraktioner i verden, som også blandt andet tæller Eiffeltårnet, Times Square og operahuset i Sidney.

Den fulde liste over danske attraktioner, der er dækket af funktionen, består af: Rundetårn, Rosenborg, Børsen, Den Lille Havfrue, Københavns Rådhus, Operahuset, Dansk Arkitektur Center, Det Kongelige Bibliotek og Marmorkirken.

Skal hjælpe rejsende med at træffe valg
Immersive View-funktionen er baseret på flere milliarder Street View- og luftbilleder, som gør det muligt at vise bygningerne fra alle vinkler.

Det er dog ikke kun et 360 graders overblik over de valgte attraktioner, som turister kan nyde godt af. Funktionen giver også oplysninger om travlhed, trafik og vejrforhold, der kan hjælpe med at planlægge et besøg bedre.

For eksempel viser funktionen, hvornår en attraktion typisk er mest besøgt, hvordan parkeringsforholdene er i nærheden, eller om det bliver regnvejr lige netop på det tidspunkt, hvor man forventer at stå i kø under åben himmel.

”Vi udvikler hele tiden Maps for at give brugerne en mere levende og engagerende oplevelse, og det er selvfølgelig ekstra oplagt, når det gælder turistattraktioner. Med Immersive View går vi fra det velkendte 2D kort til et multidimensionelt blik på verden. Men det handler ikke kun om det visuelle. Det skal også bidrage til, at brugerne kan træffe bedre valg og dermed få de bedst mulige oplevelser, når de efterfølgende besøger attraktionen i virkeligheden,” fortæller Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef for Google i Danmark.

 

Relaterede artikler:

Ny app skal formidle Københavns historie til turister

Alternativ dansk bookingportal ændrer ejerforhold

Endnu et parti sår tvivl om forbud mod udeservering