Et krydstogtskib i Københavns Havn, arkivpressefoto fra Copenhagen Malmø Port: Dennis Rosenfeldt.

Flertal tegner sig for landstrømspligt

Allerede om tre år kan det blive et krav, at krydstogtskibe slutter sig til landstrøm, når de anløber København. Nu er der angiveligt flertal for forslaget i Borgerrepræsentationen.

Når krydstogtskibe i dag anløber København, bliver de nødt til at holde liv i motorerne for at generere elektricitet til kahytter, restauranter, butikker, barer og svømmefaciliteter og så videre ombord.

Som det ser ud nu, er der ingen landstrømsfaciliteter i København, skibene kan tilslutte sig, og derudover er det ikke alle krydstogtskibe, der er i stand til at tilslutte sig landstrøm.

Nu foreslår Socialistisk Folkeparti i København imidlertid, at tændte skibsmotorer kommer til at høre fortiden til i København allerede inden for de næste tre år.

Og ifølge SF’s byudviklingsordfører i Borgerrepræsentationen, Rasmus Steenberger, tegner der sig et flertal for landstrømspligt i repræsentationen bestående af SF, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti. Det oplyser han til Turisme24.dk.

Forbyder anløb uden landstrøm
Forslaget er på dagsordenen torsdag den 24. august, og hvis det vedtages, kommer det til at betyde, at Københavns Kommune kommer til at arbejde for, at krydstogtskibe fremover skal tilslutte sig landstrøm, hvis de vil lægge til i København.

”Borgerrepræsentationen pålægger overborgmesteren at skrive til transportminister Thomas Danielsen (V) om at København ønsker den nødvendige hjemmel til at kræve tilslutning til landstrøm som forudsætning for, at krydstogtskibe kan lægge til i Københavns havn, samt ønske om hjemmel til håndhævelse,” står der blandt andet i forslaget.

Vedtages forslaget af Borgerrepræsentationen, er det dog ikke automatisk ensbetydende med et påbud om landstrøm i København.

Som lovgivningen er lige nu, kan hverken Københavns Kommune eller Copenhagen Malmö Port, som driver krydstogtterminalerne i København, stille krav til, at krydstogtskibe benytter landstrøm.

Det er derfor forslaget i første omgang vil bede transportministeren om ny lovgivning, der muliggør forbuddet.

SF skriver desuden, at det tidligere er blevet besluttet at opstille landstrømsanlæg på havnen, og at disse vil være klar om to til tre år, hvorefter partiet ønsker at opnå den fulde effekt ved anlæggene gennem påbuddet.

Hvis det vedtages, pålægger forslaget også overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) at invitere til samarbejde i Østersøregionen samt 6-byerne, et samarbejde bestående af Danmarks seks mest folkerige kommuner, om at tilbyde landstrøm i krydstogthavne og i de danske kommuners tilfælde, at stille fælles krav og standarder for landstrøm til krydstogtskibe i Danmark.

Inspireret af Amsterdam
Forslaget, som SF har fremsat, er inspireret af Amsterdam, som helt har forbudt krydstogtskibe, hvilket betyder, at byens centrale krydstogtterminal på floden Ij, nær byens hovedbanegård, bliver lukket.

Formålet med forbuddet i Amsterdam er dels at sikre en bedre luftkvalitet i byen samt skære ned på antallet af turister i den hollandske hovedstad.

Med forslaget ønsker SF at begrænse udledningen af drivhusgasser samt forbedre luftkvaliteten i København, skriver partiet i forslaget. Ifølge beregninger fra Aarhus Universitet var forurening fra krydstogtskibe i Aarhus og København i 2019 skyld i 2.500 sygedage samt, at tre mennesker led en for tidlig død.

 

Relaterede artikler:

Krydstogtskibe kan ramme naboers helbred

Anløbenes uge i kendt dansk turistby

Danske krydstogter mindre ramt i Østersø-regionen