Krydstogtskibet AIDAnova. PR-foto.

Anløbenes uge i kendt dansk turistby

Ikke færre end seks anløb får en af Danmarks mest kendte turistdestinationer i denne uge. Det lokale erhvervsliv glæder sig over aktiviteten, de mange krydstogtturister skaber.

Da krydstogtskibet Aidanova med en kapacitet på op til 6.654 passagerer 2. august anløb turistbyen Skagen, var det blot ét ud af seks anløb, den nordjyske turistby får over fire dage i denne uge.

Og det er noget, som vækker glæde i Skagens erhvervsliv, for selvom krydstogtturister i Nordjylland typisk har et døgnforbrug på 300-500 kroner mod for eksempel en erhvervsturist, der bruger 2990 kroner i døgnet, betyder mængden af krydstogtturister, der sætter sine fødder på Skagens landjord, meget.

”Det er jo ikke kun handelslivet, og restauranterne, og museerne, der får noget ud af sådan et krydstogtskib inde. Det er jo også havnen og busselskaber, der så yderligere kan lægge penge i byen efterfølgende. Så udover, at det har nogle effekter den dag, de er inde, så har det også en masse afledte effekter bagefter,” siger Mathias Rumo, der er bestyrelsesmedlem i Skagen Handelsstandsforening, til TV2 Nord.

Skagen Havn har 20. juli oplyst, at der i alt er 64 anløb til havnen i år, og byen er målt på gæster den andenstørste krydstogtdestination i Danmark. Når sæsonen er ovre 7. november, hvor Aidanova har årets sidste planlagte anløb, har mere end 150.000 krydstogtturister besøgt Skagen i år.

Ud over Aidanova får Skagen i denne uge besøg af Celebrity Silhouette, MS Riviera, Sea Cloud Spirit, Queen Victoria og Seabound Ovation.

Destination har droppet indsats for flere krydstogter
Mens man i Skagen glæder sig over de mange anløb, har man hos Destination Nord, hvor Skagen som en del af Frederikshavn Kommune er medlem, tidligere i år droppet indsatsen for at tiltrække flere krydstogtanløb til destinationens største by, Aalborg, der ligesom Skagen er en krydstogtdestination.

Her satser man i stedet på at bruge ressourcerne på at tiltrække flere erhvervsturister til for eksempel videnskonferencer i samarbejde med Aalborg Universitet.

”Vores oplevelse er, at der er gået ild i møde- og erhvervsturismen på den gode måde, og vi støder ind i mange muligheder, som vi gerne vil forfølge. Vi har de ressourcer, vi har, og vores vurdering er, at de er bedre givet ud på møde- og erhvervsdelen frem for at fokusere på cruisedelen,” har Tonny Skovsted Thorup direktør i Destination Nord, tidligere fortalt til Turisme24.dk.

Hvor Skagen får over 60 anløb, for Aalborg i gennemsnit mellem 35-40 anløb om året, og det var den målsætning man havde, da destinationen i samarbejde med Aalborg Havn for omkring 10 år siden igangsatte indsatsen for flere krydstogtanløb i Aalborg. Derfor stiller man sig nu tilfreds med mængden af anløb.

 

Relaterede artikler:

Destination dropper indsats for flere krydstogter

Fik rekordmange krydstogtgæster på besøg

Danske krydstogter mindre ramt i Østersø-regionen