Krydstogtskibet AIDAnova. PR-foto.

Fik rekordmange krydstogtgæster på besøg

En jysk by modtog tidligere på ugen det største antal krydstogtgæster til dato. I år er der planlagt 65 anløb i byen.

I Skagen var der den 24. maj flere besøgende krydstogtgæster, end byen før har modtaget på en dag. Hele 5995 krydstogtturister gik i land fra de to krydstogtskibe, der anløb havnen, skriver lokalmediet Kanal Frederikshavn.

Det drejer sig om skibene AIDAnova og med 5088 passagerer og Viking Jupiter med 907 passagerer.

AIDAnova, som er verdens 11. største krydstogtskib har planer om at besøge Skagen 13 gange i år. Første gang var den 24. maj, mens sidste gang er 7. november.

Faktisk var det meningen, at skibet skulle have gæstet Skagen allerede 12. maj, men her betød dårligt vejr, at skibet i stedet måtte lægge til i Aarhus, hvilket gav VisitAarhus 48 timer til at arrangere anløbet.

Yngre målgruppe end normalt
AIDAnova ejes af tyske AIDA Cruises, som er en del af den amerikanske krydstogtgigant, Carneval Group. Skibet sejler primært med tyske turister, og de er yngre end det normale aldersgennemsnit for krydstogtturister, der besøger Skagen, har Cruise Skagen Denmark oplyst til Kanal Frederikshavn.

Således var der også både børn og babyer ombord på skibet den 24. maj, hvorimod den typiske krydstogtturist i Skagen tilhører målgruppen 50+.

Cruise Skagen Denmark oplyser også, at krydstogtskibene igen er en populær rejseform. Mens blot 50 procent af skibenes kapacitet var udnyttet i 2022, er hele 90 procent af kapaciteten udnyttet i 2023.

Mindre udfordring i Danmark
Den russiske krigsførelse i Ukraine har betyder, at de store rederier har boykottet Rusland og Østersøens største krydstogtattraktion, Sankt Petersborg.

Mens det har betydet at antallet af årlige anløb i København er faldet fra 348 i 2019 til 289 anløb i år, er der dog fortsat vækst i Skagen, Rønne og Aarhus.

Klaus Bondam, direktør for CruiseCopenhagen og Cruise Baltic, der har sekretariat hos Wonderful Copenhagen, har tidligere fortalt til Turisme24.dk, at faldet i anløb bliver værre, jo længere østpå man drager i Østersøgen.

”Mens København har mistet nogle krydstogtpassagerer fra 2019 til i år, så bløder de i Stockholm, i Helsinki ligger de nærmest på gulvet og skriger, og – overdrevet – i Tallinn er holdningen næsten, at sidste mand lukker og slukker. Med andre ord, jo længere østpå man kommer, jo større er udfordringen med at sikre nok krydstogtanløb,” har han før sagt.

 

Relaterede artikler:

Danske krydstogter mindre ramt i Østersø-regionen

Klaus Bondam er ny direktør for CruiseCopenhagen

Destination fik uventet besøg af kæmpeskib