Mange bornholmere var mødt op for at se Express 5 lægge til havn i Rønne for første gang. PR-foto.

Express 5 er nået frem til Bornholm

Verdens største hurtigfærge, Express 5, er nu nået til Bornholm, hvor færgen skal sejle mellem Rønne og Ystad. Færgen bliver sat ind på ruten 29. april.

Efter 26 dage på havet og med en 19.000 kilometer lang hjemtur fra Austal-værftet i Filippinerne bag sig anløb Bornholmslinjens nye færge, Express 5, Rønne Havn for første gang søndag eftermiddag 16. april, og det er nu planen, at Express 5 skal sejle sin første tur til Ystad 29. april klokken 06.30.

Målt på biler og passagerer er Express 5 verdens største hurtigfærge. Den er 115 meter lang og 30,5 meter bred, og så kan den medtage 1610 passagerer og 451 biler, som de fire store waterjet-motorer med tilsammen mere end 53.000 hestekræfter kan skyde afsted med 75 kilometer i timen.

Inden færgen kan sendes afsted for første gang, skal den synes og godkendes til sejlads i Danmark og Sverige, oplyser Molslinjen i en pressemeddelelse. Derudover skal de sidste detaljer i færgens passagerområder gøres klar, inden Express 5 er klar til at modtage passagerer.

”Express 5 kommer med stor ekstra kapacitet og alt hvad en moderne hurtigfærge kan byde på i form af komfort. Vi er meget begejstrede for at se vores nye færge i sine nye omgivelser, og vi er overbeviste om, at trafikken til Bornholm kan udvikles endnu mere,” siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Købt i samarbejde med ministerium
Færgeruterne til og fra Bornholm har status som samfundsbegrundede. Derfor kunne Molslinjen i 2019 meddeles, at man havde lagt ordren på hurtigfærgen i samarbejde med Transportministeriet.

Det var en besætning på 11, som stod for at sejle Express 5 til Rønne. Kaptajn Kasper Sommer havde ansvaret for den nu veloverståede hjemrejse, og i tillæg til at han selv stammer fra Bornholm, har han siden 2010 – udover et enkelt år – sejlet til og fra klippeøen i Østersøen, og har i dag rang af seniorkaptajn.

Som overstyrmand havde rederiet valgt Nis Svenstrup Pedersen, der flere gange tidligere har medvirket til at sejle Molslinjens nye færger til Danmark fra skibsværter i Australien. Det var både tilfældet, da Express 2 skulle hentes i Hobart på øen Tasmanien samt under Express 4’s hjemtur fra byen Perth.

Næsten monopol på danske færgeruter
Molslinjen sejler nærmest alle store og større danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen.

Molslinjen sejler fra marts til oktober også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Molslinjen står også bag fjernbusserne fra Kombardo Expressen.

 

Relaterede artikler:

Danske krydstogter mindre ramt i Østersø-regionen

God start på nyt fjernbuskoncept i Danmark

Oplever øget efterspørgsel på busrejser