København. (Foto: VisitCopenhagen | Facebook.com | PR)

Søsætter projekt for at trække flere turister til

Atmosfæren i København, det levede liv, fællesskaber og kulturoplevelser skal tilsammen danne fundamentet for et nyt projekt, som skal resultere i flere udenlandske turister, siger WoCo.

Guggenheim-museet i Bilbao, Eiffeltårnet i Paris og de gamle eller Colosseum i den italienske hovedstad er alle eksempler på kulturelle oplevelser, der fungerer som trækplastre for turister, når de skal afgøre, hvilken destination en given ferie skal gå til.

Det er meldingen fra Wonderful Copenhagen på baggrund af en opgørelse, som viser, at mere end halvdelen af de internationale gæster, der kommer på besøg i den danske hovedstad, har kulturoplevelser som deres primære rejsemotivation.

Det efterlader dog turismeorganisationen med en udfordring i og med, at København trods mange de andre oplevelser, som hovedstaden kan byde på, ikke har en kulturel attraktion, der spiller i samme liga som de tre førnævnte.

Vil styrke hovedstaden
Wonderful Copenhagen fortæller dog, at en konkurrentanalyse fra TCI Research, der er et analysehus, som har specialiseret sig i at undersøge data om turisme- og rejsebranchen, tidligere har afsløret, at København har et andet særkende, som de besøgende sætter pris på.

Det drejer sig om den særlige atmosfære, byens afslappede stemning samt de lokales levede liv, og det er et grundlag, som organisationen ønsker at bygge videre på henblik på at trække endnu flere turister til hovedstaden, lyder det.

”I Wonderful Copenhagen arbejder vi målrettet på at styrke hovedstaden som international kulturdestination, og vi arbejder blandt andet på at forene de kulturoplevelser, som er gæsternes reason to go, med byens atmosfære og det lokale liv, som giver en ekstra dimension og en særlig oplevelse, man kun kan få netop her.”

Skal samle aktører
Konkret skal det foregå ved, at Wonderful Copenhagen vil samle aktører fra både kulturlivet og turismebranchen i hele hovedstadsregionen. De skal indgå i et forløb, der har til formål at skabe kulturelle mødesteder for såvel indbyggere som turister.

“Både turister og lokale får værdi af at mødes i fælles kulturoplevelser. Turister får en dybere oplevelse af byen, der betyder mere end at kigge på turistattraktioner. Lokale får mulighed for at tage ejerskab over byen og opleve den med nye øjne,” siger Alexander Prout, der er leder af Folkehuset Absalon.

”Det er en stor styrke, at turisterne naturligt er tættere på lokale, når de bevæger sig rundt i København end i for eksempel London.”

Forløbet vil vare i et år og forventes at gå i gang til august. Idéen er, at det skal spille en nøglerolle blandt de projekter, der afvikles i regi af Cities for Culture, som er et samarbejde mellem Destination Fyn, VisitAarhus og Wonderful Copenhagen, hvorigennem man ønsker at styrke international kulturturisme på de danske storbydestinationer.


Relaterede artikler:

København vært for dyst om 27,4 millioner kroner

WoCo henter nye profiler til sin bestyrelse

Wonderful Copenhagen dropper populært plastickort