HORESTAs administrerende direktør, Pia E. Voss. PR-foto.

Nu ruller millionerne fra bookingkæmpe endelig

Den seneste tid har danske medier skrevet om Booking.com, som skylder millioner af kroner til danske overnatningssteder. Nu er betalingerne endelig kommet i gang.

I flere måneder har den verdensomspændende bookingplatform Booking.com været i vælten på grund af manglende udbetalinger til overnatningssteder, der kan bookes gennem platformen.

Selv har platformen fortalt, at forsinkelserne i udbetalinger skyldes problemer med platformens IT-systemer, men det har ikke været tilstrækkelig forklaring for de danske overnatningssteder.

”De har nu i tæt på fire måneder undskyldt sig med tekniske vanskeligheder. Men når man er en global koncern med 17 milliarder amerikanske dollars i årlig omsætning, så må man kunne finde andre løsninger på den slags udfordringer,” har HORESTAs administrerende direktør, Pia E. Voss, tidligere udtalt.

Men nu er udbetalingerne fra Booking.com endelig sat i gang, oplyser HORESTA i en pressemeddelelse.

”Vi bliver i disse timer ringet op af medlemmer, der oplyser, at der nu kommer penge fra Booking.com på deres konti. Det er utrolig godt at høre. Virksomhederne har været bragt i en helt urimelig situation, hvor de er blevet udfordret på likviditeten lige efter højsæsonen”, siger Pia E. Voss.

Truede med retssag
Den 25. september opfordrede erhvervsminister Morten Bødskov (S) i Politiken erhvervsorganisationer som netop HORESTA og Dansk Erhverv til at lægge sag an mod techgiganten på vegne af de virksomheder, som ikke kunne få deres penge fra Booking.com.

Netop den vej var HORESTA klar til at gå, og i mandags rettede erhvervsorganisationen derfor henvendelse til Bookin.com med krav om svar inden for to dage og hurtig udbetaling af de millionstore tilgodehavender, ellers advarede organisationen om at gå rettens vej. Booking.com svarede på det brev i går, den 27. september, med løfte om at betale pengene til de danske virksomheder.

Og selvom pengene nu ser ud til at finde vej til de danske overnatningssteder, har Pia E. Voss stadig ikke meget ros tilovers for den store bookingportal.

”Det er tilfredsstillende, at Booking.com nu rykker, men de fortjener på ingen måde ros for processen. Det er helt galt, at en global milliardforretning over flere måneder er ude af stand til at afregne penge til virksomheder, som er helt afhængige af at have et cashflow, så de kan få dækket deres omkostninger,” siger Pia E. Voss.

HORESTA har tidligere oplyst at mange medlemmer i organisationen har tilgodehavender på mellem 100.000 og 200.000 kroner, mens enkelte virksomheder har hele fem millioner kroner til gode hos Booking.com.

 

Relaterede artikler:

Melder om konstruktiv dialog om udeservering

Endnu en direktør forlader HORESTA

Kendt slot og slotskro træder ind i HORESTA