Bratten Strand i Nordjylland. (Foto: Peter Jørgensen | Destination Nord | PR)

Nordjysk turismekampagne vinder amerikansk pris

Flere organisationer har sammen afviklet en kampagne med henblik på at markedsføre Nordjylland over for amerikanere, og den indsats er blevet præmieret under en prisuddeling i USA.

Alle sejl blev sat til blandt en række danske turismeaktører, da det kom frem, at SAS i slutningen af april i år ville etablere en flyrute fra Aalborg til Newark-lufthavnen ved New York. Håbet var, at man via en markedsføringsindsats kunne kultivere en interesse for Nordjylland blandt amerikanere.

Det udmøntede sig i en kampagne, der blev navngivet ’Land of Everyday Wonder’, som henholdsvis Destination Nord, Aalborg lufthavn, SAS, Dansk Kyst- og Naturturisme stod bag sammen med VisitDenmark, der koordinerede og eksekvererede kampagnen.

Nu er indsatsen blevet belønnet af rejsemediet Travel Weekly, som har tildelt den nordjyske kampagne en sølvmedalje i kategorien ’Campaign Advertising’ ved den årlige prisuddeling kaldet Magellan Awards.

Har flere facetter
Et af de bærende elementer i kampagnen har været et større PR-fremstød, som skulle sikre pressedækning af egnen, og derfor har man i løbet af sommeren inviteret amerikanske rejsejournalister på besøg i Aalborg, Skagen, Rebild, på Læsø samt ved Vestkysten og Limfjorden.

Derudover har aktørerne også afviklet en digital kampagne, der har været målrettet et såkaldt optageområde i umiddelbar nærhed af lufthavnen i Newark. Begrebet dækker over et geografisk område, hvor man mener, at der er potentielle passagerer til en given flyrute.

Kampagnen skal yderligere følges op af en travel trade. Det er en indsats, hvor man forsøger at bearbejder rejseagenter, turoperatører og rejsebureauer på tværs af USA og klæde dem på til, at de kan sælge Nordjylland som destination til deres kunder, ligesom det andet kampagnearbejde også er planlagt til at skulle fortsætte.

Måtte slutte sig sammen
Rebekka Schlippe, der er marketingchef i Destination Nord, fortæller, at kampagnen især har haft hygge, det gode liv, naturen og gastronomi som omdrejningspunkter. Hun betoner samtidig, at samarbejdet de forskellige aktører imellem har spillet en nøglerolle i forhold til at gøre intentionerne til virkelighed.

”Når vi taler om USA som marked, så er det klart, at vores budgetter ikke rækker så langt, som de gør i andre lande, så vi har både skullet være knivskarpe på, hvad amerikanerne efterspørger, og så har vi samlet de nordjyske destinationer om bordet for at kunne ’skyde’ med alt, hvad vi har.”

”Det er et stort og fjernt marked, og vi er kun lykkedes gennem et både succesfuldt og stærkt samarbejde.”


Relaterede artikler:

Skruer op for markedsføring efter åbning af flyrute

Ny Aalborg-rute bringer USA til Nordjylland

Ny New York-rute skal også flyve turister til Aalborg