Rebildfesten. Foto: Rebildselskabet.

Skruer op for markedsføring efter åbning af flyrute

Efter åbningen af flyruten mellem Aalborg og New York skruer Rebild nu op for markedsføringen af kendt fest. Kommunen ser det som en mulighed for at tiltrække amerikanske turister.

RebildPorten, der står bag destinationsudvikling og markedsføring af turisme i Rebild Kommune, skruer nu op for indsatsen med at tiltrække amerikanske turister til Rebildfesten.

Det sker efter åbningen af SAS’ nye flyrute mellem Aalborg Lufthavn og Newark Liberty International Airport, der den 28. april sendte det første kuld amerikanske turister mod Nordjylland.

Ifølge erhvervs- og turistchef Jane Bejlegaard Lindberg, der står i spidsen for RebildPorten, er øget fokus på USA vigtig, fordi åbningen af flyruten giver nye muligheder for at markedsføre Rebildfesten, den største fejring af 4. juli uden for USA’s grænser, til et amerikansk publikum.

”Vi ser åbningen af den nye New York-flyrute som en oplagt mulighed for tiltrækning af amerikanske turister til det nordjyske og Rebild Kommune,” siger hun.

I dialog med operatører
Helt konkret har RebildPorten promoveret sig ved at være i kontakt med amerikanske turistaktører eksempelvis på en to dage lang workshop arrangeret af VisitDenmark. Her var medarbejdere i RebildPorten i direkte dialog med amerikanske turistoperatører.

Aktuelt havde VisitDenmark og SAS inviteret seks turistoperatører og rejseagenter på rundtur i Nordjylland. De amerikanske gæster fik blandt andet lov til at opleve REGAN Vest og køre en tur gennem bakkerne i Rebild.

”I relation til amerikanere fortæller vi naturligvis om Rebild generelt, men også særskilt omkring Rebildfesten, historien og hvorfor der er så tætte bånd til USA. Amerikanerne er jo vilde med den historiske fortælling, og Rebildfesten er fortsat den største fejring af Uafhængighedsdagen 4. juli uden for USA,” siger Jan Krage, der er destinationsudvikler ved RebildPorten.

Fortsætter som selvstændig kommune
Rebild Kommune for kort tid siden sagt nej til, at træde ind i Destination Himmerland. Den 25. maj nedstemte Rebild Kommunes byråd nemlig et forslag om at træde ind i destinationen.

Modstandere mod forslaget i byrådet mente blandt andet, at man først lige er begyndt at se frugterne af kommunens selvstændige turismebranding. Derudover savnede man blandt andet at se et driftsregnskab for Destination Himmerland, lød det.

 

Relaterede artikler:

Ny Aalborg-rute bringer USA til Nordjylland

Rebild siger “nej” til Himmerland for anden gang

Borgmester: Destination ville styrke Rebild