Projektillustration. Foto: Esbjerg, Varde, Vejen og Billund Kommuner.

Kommuner går sammen om ny vandrerute

Kommuner på tværs af destinationsselskaber er gået sammen om en ny rekreativ sti langs en gammel togbane. Nu er projektet klar til at gå ind i en ny fase.

Hen over vinteren har de fire kommuner Esbjerg, Varde, Vejen og Billund arbejdet med idéen om at etablere en ny, rekreativ sti på tværs af de fire kommuner, som de håber, både kan berige deres lokalområder, men også tiltrække outdoorturister.

Konkret har kommunerne holdt møder med repræsentanter fra lokalsamfundene langs den gamle Bramming-Grindstedbane kendt som Den Skæve Bane i området, og som blev nedlagt i 2012, for at finde ud af, hvordan jernbanen atter kan skabe værdi for landsbysamfundene.

Her har lokale haft mulighed for at dele ønsker og idéer til faciliteter på stien, der har en længde på 40 kilometer. For kommunerne handler det også om at skabe en attraktion for besøgende, fortæller Hans Erik Andersen, næstformand for Kultur og Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune:

”Projektet med at skabe en ny forbindelse langs den gamle jernbane skal også tiltrække udefrakommende besøgende. Det er en unik mulighed for at skabe en attraktiv destination for cyklister, vandrere og for eksempel ryttere, der gerne vil tage på en længere tur i naturskønne omgivelser med en spændende historie. Samtidig vil Vejrup og Bramming nyde godt af en direkte forbindelse mellem de to byer,” siger han.

Lokalhistorien dyrkes
Projektet går nu ind i en ny fase, hvor der skal udformes en uddybende projektbeskrivelse baseret på input fra lokale borgere.

I første gang er stiens belægning blevet drøftet, og her ønsker frivillige i projektet, at stien bliver belagt med asfalt på det meste af strækningen og stenmel i midten af byerne langs stien. Det er også et ønske, at lokalhistorien skal dyrkes ved for eksempel at bevare togskinnerne på dele af stien.

Det er også et ønske at formidle områdets historie gennem for eksempel kunst og legeinstallationer langs stien, fortæller Annike Holmene fra Glejbjerg Lokalråd.

”Der er lagt op til at det gerne må være lidt skævt, det er jo Den Skæve Bane. Så vi må i gang med at tænke kreativt med et lokalt islæt. Den opgave ligger os ikke så fjernt i de små byer, og vi vil gerne bidrage til, at det bliver en attraktiv rute med interessante stop undervejs,” siger hun.

Den samlede vision for projektet er færdig til november 2023, og herefter skal det undersøges, hvordan projektet kan blive finansieret.

 

Relaterede artikler:

Mange strande mister Blå Flag i 2023

Gentænker sikkerhed efter dødsulykke

Nyt værktøj viser danskernes cykelvaner