Storebæltsbroen. (Foto: Sund & Bælt | PR)

Fritidstrafik sikrer godt resultat for store broforbindelser

Flere valgte at begive sig over Storebælt og Øresund i 2023 sammenlignet med året forinden. Det er særligt fritidsrejsende, som har trukket tallet op og sikret øgede indtægter til Sund & Bælt, lyder det.

Broerne over Storebælt og Øresund var særdeles populære i 2023, og det skyldes særligt en øget interesse for at krydse broerne i fritiden, oplyser Sund & Bælt, der administrerer broerne, i en pressemeddelelse.

I alt begav 13,6 millioner køretøjer sig over Storebælt i løbet af året, hvilket er ny årsrekord og en vækst på 2,9 procent, som sikrede indtægter på 3,16 milliarder kroner. Her var stigningen drevet af personbiltrafikken, der gik frem med 3,7 procent, mens lastbiltrafikken derimod lå 2,8 procent lavere end i 2022.

På Øresundsbroen passere 7,3 millioner køretøjer, hvilket er en stigning på 8,3 procent i forhold til 2022. Her steg personbiltrafikken med 9,8 procent, mens lastbiltrafikken faldt med fem procent. Over Øresund var indtægterne for vejtrafikken 163 millioner kroner.

”2023 blev et godt år for fritidstrafikken med flere rekorder hen over sommeren og juli som den største rejsemåned nogensinde på begge broer. For lastbiltrafikken er det fald, vi har set hen over året, fortsat året ud. Samlet bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat for året. Vi kunne derfor både betale udbytte til staten på godt 1,3 milliarder kroner og afdrage næsten 1,3 milliarder kroner på gælden i A/S Storebælt i 2023,” fortæller administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.

Store events kunne mærkes i sommeren
I august 2023 meddelte Sund & Bælt, at 1.368.886 biler havde passeret broen i juli, hvilket slog den hidtide rekord for en måned med omring 10.000 biler, og her var det med sommerferien og to store koncerter i den grad turismen, som kunne aflæses af tallene.

”Vi kunne tydeligt se en stigning i trafikken, da Coldplay og efterfølgende Bruce Springsteen gav koncert i Parken i København. Vi har generelt haft rigtig travlt denne sommer, men oplever at der er fin feriestemning hos vores kunder, som tager den ekstra ventetid i betalingsanlægget med godt humør,” sagde chef for betalingsanlæg hos Sund & Bælt, Jens Kjær Nielsen, dengang.

Han fortalte samtidig også til Turisme24.dk, at når Sund & Bælt observerer atypiske køremønstre, hvor der er unormalt mange køretøjer over broen, kan de typisk gætte sig til, at der er et arrangement, et uheld eller noget tredje, som har ført til ændrede trafikmønstre.

På netop dagene, hvor Coldplay og Bruce Springsteen spillede, henholdsvis den 5. og 6. samt den 11. og 13. juli, var der usædvanligt meget aktivitet på broen, hvor Sund & Bælt målte mere trafik i timerne op til og efter koncerterne.

 

Relaterede artikler:

Molslinjen afslører: Sådan forløb påsken

Svenskere trodser kronekurs: Sejler igen til Danmark

DSB forøger overskud markant i 2023