Tivoli og Experimentarium i København, Moesgaard Museum og Køn Gender Museum i Aarhus og Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg fik som de første attraktioner det nye Green Attraction.
Dansk turisme har fået Green Attraction, et nyt grønt miljømærke for attraktioner, til at hjælpe dem og gæsterne med blandt andet den grønne omstilling.
Green Attraction er et søstermærke til for eksempel Green Key, som foreløbig 167 danske hoteller er mærket med som markering af, at de arbejder på at bidrage til bæredygtighed.
Green Attraction er målrettet alle danske turistattraktioner som forlystelser, museer og zoologiske anlæg. Green Attraction blev lanceret i dag, mandag, ved et event på Experimentarium nord for København.
Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA og sekretariatschef for Green Key, Green Restaurant, Green Tourism Organization og nu også Green Attraction, siger i en pressemeddelelse fra HORESTA: ”Green Attraction skal gøre det lettere for forbrugerne at vælge bæredygtige attraktioner.”
Bag Green Attraction står blandt andet Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA), Organisationen Danske Museer (ODM), Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD), HORESTA og med støtte fra Erhvervsfremme-midler.
Lever op til skrappe miljøkrav
Ved mandagens lancering blev Tivoli og Experimentarium i København, Moesgaard Museum og Køn Gender Museum ved Aarhus og Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg som de første fem attraktioner tildelt Green Attraction.
Alle lever op til Green Attractions skrappe miljøkrav for museer, forlystelsesparker, akvarier og zoologiske anlæg, skriver HORESTA i pressemeddelelse.
Formand for VisitDenmark og administrerende direktør i Fårup Sommerland, Niels Jørgen Jensen, siger i pressemeddelelsen: ”Attraktioner er en vigtig del af dansk turisme og skal også bakke op om den nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme ved at fremme en bæredygtige udvikling.
Der er mange – også økonomiske – fordele for attraktioner ved at arbejde med bæredygtighed. Det handler både om at tiltrække og fastholde gæster og gode medarbejdere og om at nedbringe forbrug, så det medfører miljømæssige og økonomiske fordele.”
En ekstra indsats
Green Attraction er etableret med henblik på at støtte attraktioner og virksomheder, der yder en ekstra indsats for denne grønne dagsorden og dermed støtter det øgede fokus på bæredygtig turisme.
Samtidig kan gæsterne pejle efter mærket, når de skal vælge oplevelser og dermed bidrage til den grønne indsats.
Anker Madsen, chefkonsulent i Friluftsrådet, siger om den nye Green Attraction-ordning: ”Mange er hurtige til at bruge ordet ’bæredygtighed’ i deres markedsføring, men certificeringer er en garanti for, at det også har hold i virkeligheden.”
13 hovedområder
For at blive miljømærket skal attraktionen vurderes ud fra obligatoriske og point-kriterier på 13 hovedområder plus ekstra kriterier målrettet den enkelte attraktionstype inden for forlystelsesparker, museer, akvarier, zoologisk anlæg eller vandland.
En bæredygtig profil er et vigtigt konkurrenceparameter for turistattraktioner nationalt og internationalt, men også i den nationale branding, lyder det fra HORESTA, der har udviklet Green Attraction med støtte fra Erhvervsfremmebestyrelsen.
Certificering af virksomhedernes grønne arbejde fylder stadig mere, siger Kristian Nørgaard, politisk direktør i HORESTA: ”Danmark skal være en af de førende grønne turismedestinationer. Green Attraction giver de danske attraktioner et stærkt og målrettet værktøj til bæredygtighedsarbejdet, som uden tvivl kan være med til at flytte branchen og samtidig fremhæve dem, der gør noget ekstra.”
Relaterede artikler:
Attraktioner skal fylde mere i dansk markedsføring