Værtsparret på nordjyske Hjarbæk Fjord Camping har held med at få arbejdere, der er med til at opføre kæmpe Apple-center, til at bo på campingpladsen.
Ikke kun private udlejere, hoteller og moteller har glæde af de nye forretningsmuligheder på Viborg-egnen til indkvartering af blandt andet arbejdere og teknikere, mens teknologi-giganten Apple opfører et datacenter på 250.000 kvadratmeter – svarende til cirka 50 fodboldbaner. Også værtsparret på Hjarbæk Fjord Camping, Lone og Martin Gad, har fået tænkt denne nye gæstetype ind i campingpladsens årshjul.
”For et par år siden startede vi med vintercamping. Vi tænkte, at faciliteterne på campingpladsen har godt af at blive brugt hele året. I dag er der alle former for bekvemmeligheder i campingvogne, som gør det muligt at campere året rundt. Da vi hørte, at Apple skulle bygge ved Foulum, begyndte vi at spekulere på, om det var noget også vi kunne have glæde af,” siger lejrchef Lone Gad og tilføjer: ”Campingpladsen var sådan set klar til erhvervsturisterne, men vores systemer med håndtering af fakturering, aftalelængder og tilbudsgivning til virksomheder skulle tilpasses den nye målgruppe. Alt det er nu på plads, og vi er klar til at byde ind på lige vilkår med andre overnatningsformer.”
Campingpladsen ved Hjarbæk Fjord, der ligger i den sydlige del af Limfjorden, har i øjeblikket ti pladser med gæster, der arbejder på lokale byggeprojekter.
”Nu har vi tilpasset vores virksomhed til at modtage erhvervsgæsterne og føler os i den grad klar til at yde den bedste service og dermed få udviklet den nye del af vores forretning,” siger Lone Gad.
Et godt eksempel for andre overnatningsformer
Områdets turismeorganisation, VisitViborg, finder tiltaget fra campingpladsen så interessant, at man hjælper med sparring til at få budskabet ud til de virksomheder, som arbejder på de store byggeprojekter på Viborg-egnen.
”Det er rigtig godt set af Morten og Lone på Hjarbæk Fjord Camping, der med få administrative ændringer kan modtage erhvervsgæster. Det giver en større kapacitetsudnyttelse og en afledt effekt i både det nære lokalområde og på hele Viborg-egnen,” siger turistchef Charlotte Kastbjerg og tilføjer:
”For det andet formår de i en tid, hvor mange campingpladser har udfordringer, at tænke nye kundegrupper ind og tilpasse mulighederne på en campingplads i lavsæsonen. Deres tanke om, at de nye erhvervsturister kan blive morgendagens ferieturister, er fremsynet og med til at gøre campingpladsen til et godt eksempel for andre overnatningsformer, som ikke per tradition har erhvervsgæster.”
Relaterede artikler:
Udenlandske turister besøger flere steder i Danmark
Samlet dansk campingindsats i Tyskland