Hotelreception. (Foto: Henrik Baumgarten)

Branchen er bedre end sit rygte

Mens hotel- restaurations- og turistbranchen har ry for at være et hårdt sted at arbejde, giver en ny undersøgelse et andet billede. Medarbejdertilfredsheden er stor.

Det er efterhånden en almenkendt sandhed, at landets turismevirksomheder mangler hænder. Men branchen kæmper med en udfordring, for jobtitler som for eksempel kok og tjener har ry for at være hårde og stressende at varetage.

En ny undersøgelse foretaget af HORESTA viser imidlertid, at medarbejdertilfredsheden er højere i hotel- restaurations- og turistbranchen end på det generelle arbejdsmarked, skriver HORESTA i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen, Better Hospitality Workpace (forkortet BHW red.), er baseret på et spørgeskema, som medarbejdere i branchen har besvaret, og HORESTA skriver, at spørgsmålene i skemaet er særligt udviklet til hotel-, restaurations- og turistbranchen.

Flest er glade
Og mens 59,6 procent af de ansatte på det danske arbejdsmarked udtrykker tilfredshed, ligger den generelle tilfreds på 79,7 procent i hotel-, restaurant- og turistbranchen, oplyser HORESTA.

Derudover svarer 75,9 procent af medarbejderne i branchen, at de føler sig motiverede og engagerede i deres arbejde.

Det tyder også på, at branchens ansatte er de bedste ambassadører, når der skal rekrutteres, for hele 73,8 procent af medarbejderne svarer nemlig, at de ville anbefale andre at søge en stilling på deres egen arbejdsplads.

Hos HORESTA er undersøgelsens resultater noget, der vækker glæde:

”Det viser, at branchen har et stort fokus på arbejdsmiljøet og dermed også en vilje til at gøre en forskel. Når virksomheder bruger BHW som sammenligningsværktøj, er det også med til at drive arbejdet med at skabe et endnu bedre arbejdsmiljø, i en branche, der er dybt afhængig af at have glade medarbejdere, som leverer en høj service,” siger Mette Falkenberg Rasmussen, der er direktør for politik og bæredygtighed i HORESTA.

Seksuel chikane er et problem
Men mens den overordnede tilfredshed er til at tage at føle på, er det dog ikke på alle parametre, at branchen brillierer.

En undersøgelse fra i år, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø står bag, viser nemlig, at antallet af sager om seksuelle krænkelser er højere i hotel- og restaurationsbranchen end på det danske arbejdsmarked generelt.

Omkring 41 procent af de beskæftigede i hotel- og restaurationsbranchen har oplevet mindst én hændelse af uønsket seksuel opmærksomhed og chikane inden for de seneste 12 måneder, hvor det på tværs af alle brancher er 22 procent af de beskæftigede.

Samtidig har 36 procent af 15-19-årige i branchen oplevet uønsket seksuel opmærksomhed og chikane det seneste år, hvilket er samme niveau som andre brancher i Danmark.

I gruppen af 20-29-årige i hotel- og restaurationsbranchen har 57 procent oplevet uønsket seksuel opmærksomhed og chikane, hvor tallet er 37 procent for alle brancher.

 

Relaterede artikler:

Manglen på arbejdskraft satte spor i branchen i 2022

“Det er en voldsom udvikling”

Ny analyse: Hotellerne vendte stærkt tilbage i 2022