Ti kommunale og én kommerciel indenrigsfærgerute deler 231 millioner kroner fra Trafikstyrelsen til mere klimavenlig sejlads. Kritik fra Danske Rederier over kun ét kommercielt rederi blev betænkt.
En politisk aftale fra Folketinget afsatte tidligere i år samlet 235 millioner kroner til en grøn transportpulje, finansieret af EU’s genopretningsfond. Tilskudsprocenten er 25, uanset om der anskaffes nye færger eller foretages retrofit af eksisterende.
Trafikstyrelsen har nu gennemgået og uddelt 231 millioner kroner til støtte for mere klimavenlig dansk indenrigsfærgesejlads. I alt var der 32 større og mindre ansøgninger til puljen for i år, hvor der var 233 millioner til grøn omstilling af indenrigsfærger.
I pressemeddelelsen siger transportminister Benny Engelbrecht:
”De danske indenrigsfærger binder vores land sammen og er helt afgørende for mange lokalsamfund. Samtidig er de en vigtig brik i den grønne omstilling, og derfor er jeg glad for, at vi nu kan se frem til mere grøn sejlads på elleve færger. Det er alle projekter, der opfylder vores ønsker om grøn omstilling, og derfor vil det gøre gavn for både klimaet, lokalsamfundet og de mange passagerer.”
Nogle ansøgninger var ikke ”modne nok”
Der var i alt søgt om tilskud for 568,7 millioner kroner til kommunalt drevne indenrigsfærger og 282,8 millioner til kommercielt drevne indenrigsfærger. Tilskuddet udgør 25 procent. Samtidig er der også en del projekter, der ikke får støtte. En del fordi de ikke er ”modne nok,” står der i pressemeddelelsen.
Om disse siger Benny Engelbrecht: ”Der er også projekter, der ikke kom med i denne omgang, og jeg håber, at de vil arbejde videre med de gode tanker og ambitionen, og eventuelt søge igen til næste år, hvor de sidste 50 millioner kroner til grøn omstilling af kommunalt drevne indenrigsfærger skal udmøntes.”
Blandt de 11 støttede projekter, der næsten alle får de beløb, de søgte om, er disse:
Faaborg-Midtfyn Kommune til færgeruten Faaborg-Avernakø-Lyø. Færgeruten får de 24,6 millioner kroner, der var søgt om.
Randers Kommune: Udbyhøj Kabelfærge, én million kroner.
Slagelse Kommune: Stigsnæs-Agersø-færgen modtager seks millioner kroner, mens færgeruten Stigsnæs-Omø modtager 28,7 millioner kroner.
Svendborg Kommune: Svendborg-Skarø-Drejø-færgen modtager 25,4 millioner kroner.
Venø Færgefart: Kleppen-Venø modtager 3,1 millioner kroner.
ÆrøXpressen A/S: Rudkøbing-Marstal modtager 7,5 millioner kroner. Det var eneste kommercielle færgeselskab, der modtog støtte.
Kalundborg Kommune: Havnsø-Nekselø og Havnsø-Sejerø modtager lige over 36 millioner kroner.
Lolland Kommune: Kragenæs-Femø-ruten modtager 26,7 millioner kroner.
Ærø Kommune: Ærøskøbing-Svendborg modtager 71,6 millioner kroner.
Kritik fra Danske Rederier
Brancheforeningen Danske Rederier kritiserer i en pressemeddelelse, at kun ét kommercielt rederi blev betænkt blade de grønne projekter.
”Det er positivt, at puljen har været så populær, og det er dejligt, hvor stor appetit kommunale og de private færger har på grøn omstilling. Men det er skævt, at under ti procent af den pulje, som private og kommunale færgeruter kunne søge i år, gik til de private aktører,” siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
ÆrøXpressen har som eneste kommercielle rederier fået tilsagn om støtte på i alt 7,5 millioner kroner, noterer Danske Rederier.
”Jeg er ret sikker på, at klimaet er ligeglad med, om det er kommunale eller private færger, der bliver grønnere, så jeg håber, at ministeren og forligspartierne vil finde penge til, at man i runde to næste år lader private søge igen – og ikke kun de kommunale færger, som det er lagt op til nu. Vi er alle på samme grønne kurs,” siger Jacob K. Clasen.
50 danske indenrigsfærgeruter
Mens de danske indenrigs- og udenrigsfærgeruter i 2019, året før coronakrisen, havde 32,7 millioner passagerer, faldt tallet sidste år under coronakrisens første år til blot 20,5 millioner. Den står der i årsberetningen fra brancheforeningen Færgerederierne under Danske Rederier.
Brancheforeningen Færgerederierne har fem primære medlemmer, ForSea (Helsingør-Helsingborg), Molslinjen (med i alt ni danske færgeruter), Scandlines (to ruter fra Danmark til Tyskland), Læsøfærgen og, som associeret medlem, Småøernes Færgeselskaber.
Sidstnævnte tæller ifølge brancheforeningen Færgerederierne i alt 33 ruter sejlet med 51 færger.
Relaterede artikler: