Hurtigfærgen Lilleøre. Foto: Samsø Rederi.

Borgmester kritiserer eget rederi

I fire uger var Samsø Rederis hurtigfærge Lilleøre sat ud af spillet ved højsæsonens afslutning. Nu kritiserer Samsøs borgmester kommunens eget færgerederi.

I starten af året var der ualmindeligt mange aflysninger på færgerne mellem Samsø og Jylland. I slutningen af sommeren var færgedriften ramt igen.

For Samsø Rederis hurtigfærge, Lilleøre, der sejler mellem Dokk1 i Aarhus og Sælvig på Samsø, og har en kapacitet på 300 passagerer og 85 cykler, var sat ud af drift fra midten af august og fire uger frem.

Dermed var indgangen for turister, der vil til Samsø fra Aarhus, lukket i den sidste del af årets højsæson.

Af Samsø Kommunes årsregnskab for 2022, det senest offentliggjorte af slagsen, fremgår det, at Lilleøre i 2022 transporterede 73.200 passagerer og 20.100 cykler.

Samsø Rederi er ejet af Samsø Kommune, og nu retter kommunen i en analyse, der er underskrevet af borgmester Marcel Meijer (S), kritik af rederiet, som ifølge undersøgelsen kunne have undgået, at færgen måtte tages ud af drift.

”Det er jeg da virkelig træt af. Det betyder rigtig meget for os som ø, at færgen sejler. Hele stemningen har været ærgerlig over, at sådan noget sker. Når man så finder ud af, at det lange driftstop kunne være undgået, så er man da ekstra ærgerlig,” uddyber borgmesteren til TV2 Østjylland.

To uafhængige fejl på færge
Først og fremmest konstaterer Samsø Kommune, at det er to uafhængige problemer med færgen, der har ført til, at den måtte tages ud af drift. Den ene fejl bestod i dannelse af belægninger på motorernes ventiler, hvilket i sig selv krævede reparation.

Den anden fejl, med størst betydning for færgedriften, var et læk i kølesystemet, som medførte saltvandsindtrængning i motorerne.

Rederiet foretog efter de første reparationer en testsejllads for at se, om problemerne var blevet løst. Men her brød bagbordsmotoren sammen, hvilket medførte, at motoren skulle igennem en større reparation. Derfor valgte Samsø Rederi helt at erstatte den problemramte motor med en ny motor, har rederiet tidligere oplyst til branchemediet Søfart.

Skulle have set symptomerne
I analysen fra Samsø Kommune konstaterer kommunen, at rederiet havde haft mulighed for at finde fejlene på Lilleøre, inden de blev så slemme, at færgen måtte tages ud af drift.

”Materialefejlene har ikke kunnet undgås, men det står også klart at Samsø Rederi har haft mulighed for at konstatere symptomerne på materialefejlene inden de egentlige havarier og dermed undgå det lange driftsstop, som udviklede sig i løbet af august. Rederiet har derfor tilpasset nogle interne procedurer og enkelte steder i organisationen er det personlige ansvar italesat og indskærpet,” står der i kommunens konklusion, som borgmester Marcel Meijer har underskrevet.

For at styrke robustheden i færgedriften har Samsø Rederi også købt en ny motor til rederiets bilfærge, Prinsesse Isabella. De nye motorer til begge færgerne har tilsammen kostet tre millioner kroner.

”Bilfærgen er rustet med en femte thruster og nu bliver hurtigruten styrket med en tredje motor. Det gør den mindre sårbar over for længevarende driftsstop. Udredningsarbejdet af materialefejlene fortsætter, men der er ingen tegn på, at de gode takter fra første halvåret på ruten ikke kan fortsætte og Aarhus-ruten kan sætte sit præg på øens udvikling,” skriver Samsø Kommune afslutningsvist i sin konklusion.

 

Relaterede artikler:

Trods aflyste færger: Samsø har en god start på året

Samsø om turismen: Vi kan selv og vil selv

Tilfredshed med Bornholmslinjen i sommersæsonen