Til januar begynder indsamlingen til VisitDenmarks turistundersøgelse om ny viden om turismen i Danmark – også under coronakrisen. Som noget nyt spørges der også om bæredygtighed.
12.500 danske og udenlandske turister skal næste år interviewes som led i VisitDenmarks Turistundersøgelse 2022.
Undersøgelsen dokumenterer blandt andet turismens økonomiske betydning og henter viden om turisterne i Danmark i forhold til forbrug, rejseadfærd, tilfredshed, bookinghorisont, rejsemotiver, aktiviteter under opholdet og meget mere, oplyser VisitDenmark.
Som noget nyt har undersøgelsen også fokus på bæredygtighed.
Senioranalytiker Charlotte Rømer Rassing fra VisitDenmark siger: ”Mange aktører i dansk turisme arbejder allerede med bæredygtighed, men i Turistundersøgelsen 2022 vil vi afdække turistens perspektiv. Hvordan har deres oplevelse været, og spiller bæredygtighed en rolle i valget af Danmark som rejsemål?
Derudover vil Turistundersøgelsen 2022 også kunne fortælle, om corona har haft betydning for, at turisterne har valgt Danmark som rejsemål,” siger Charlotte Rømer Rassing.
Ingen undersøgelse siden 2017
VisitDenmarks Turistundersøgelse blev sidst gennemført i 2017, planen var at gennemføre endnu en undersøgelse sidste år. Men dataindsamlingen måtte på grund af coronapandemien stoppe kort efter, at den var sat i gang. Heller ikke i år var det muligt at gennemføre den, oplyser VisitDenmark.
Netop derfor ser VisitDenmark frem til at gennemføre undersøgelsen næste år. Det er målet at gennemføre 7.000 interview med kyst- og naturturister, 3.000 med storbyturister og 2.500 med erhvervsturister.
”Undersøgelsen er landsdækkende, og for at få et så solidt datagrundlag som muligt, bliver der gennemført interview i hele Danmark fra januar til december på en række overnatningssteder. Interviewene bliver gennemført ansigt til ansigt med turisterne,” siger Charlotte Rømer Rassing.
Analyse- og konsulenthuset Wilke gennemfører undersøgelsen for VisitDenmark.
Resultaterne vil blive brugt til at udarbejde rapporter, artikler og oplæg om turisterne og turismen i Danmark, ligesom resultaterne indgår som grundlag for destinations- og produktudvikling samt international markedsføring.
Relaterede artikler:
VisitDenmark i datasamarbejde med Instagram
”Jeg skal nok få skældud næste år”
Trods genåbning: To ud af tre holdt ferie i Danmark